Homepage HVMD Collectie Foto's HVMD Zoekresultaat

Zoekresultaat:    Infrastructuur ==>     

Aantal gevonden foto's : 205   (uit: 1996)

Getoond wordt foto : 1 t/m 30


Uitgebreid zoeken

Zoekresultaat verdeeld over 7 pagina's, met elk (max.) 30 foto's:

1   2   3   4   5   6   7       Volgende       Eind

Klik op foto voor vergroting en meer informatie

1. Fotonummer: 0023   (pcd3218-0023.jpg)
Dorpsgezicht Achttienhoven richting Westbroek
Dr. Welfferweg -- Achttienhoven          
vanaf de Dr. Welfferweg in westelijke richting, rechts achter toren van N.H. kerk in Westbroek
 

2. Fotonummer: 0035   (pcd3218-0035.jpg)
Brug over de Wetering in Achttienhoven
Kerkdijk -- Achttienhoven          
Gezicht op de brug over de Wetering te Achttienhoven uit het zuidwesten, met op de achtergrond enkele boerderijen aan de Kerkdijk.
Drukkerij Vivat (Amsterdam)
 

3. Fotonummer: 0075   (pcd3218-0075.jpg)
Landschap bij het dorp Westbroek
Westbroek          
Pentekening van tekenaar Nicolaas Wicart.
In de omgeving van Westbroek. Met op de achtergrond de N.H. kerk
Nicolaas Wicart, ook Nicolaes Wicart, was een Nederlands kunstschilder en tekenaar. Geboren in Utrecht op 4 maart 1748 en aldaar overleden op 5 november 1815
 

4. Fotonummer: 0099   (pcd3218-0099.jpg)
Station Bilthoven
         
Gemeente Maartensdijk. Station Biltstraat. HSM lijn Utrecht-Hilversum. De lijn is nog niet geelectrificeerd.
 

5. Fotonummer: 0100   (pcd3218-0100.jpg)
Aanleg Tuindorp
Tuindorp           (1935)
Maartensdijk Tuindorp. Opname tijdens bouw. Omstreeks 1935. Met reclamebord van aannemer. Met gasvrije kelders ( 1940-45?).
 

6. Fotonummer: 0108   (pcd3238-0001.jpg)
Zwaluwenberg /spoorhalte
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (1901)
Zwaluwenberg. Hollandsche Rading.
NS-station richting Utrecht en Hilversum
 

7. Fotonummer: 0109   (pcd3238-0002.jpg)
Overzichtskaart spoorverbinding Amsterdam naar Utrecht via Hilversum
Regio Gooi -- Regio Gooi          
Hollandsche Rading. Overzichtskaartje openbaar vervoer. A.N.W.B.
 

8. Fotonummer: 0110   (pcd3238-0003.jpg)
Tarieven overzicht trein.
Hollandsche Rading           (ca. 1920)
Hollandsche Rading. Affiche: reist per spoorweg. Tarieven. A.N.W.B.
 

9. Fotonummer: 0112   (pcd3238-0005.jpg)
Voetgangersbrug over spoor bij Hollandsche Rading
Nabij Utrechtseweg (N417) langs buitenplaats Uytwijck -- Hollandsche Rading           (ca. 1920)
Zwaluwenberg-Hollandsche Rading. Voet-fietsbrug over het spoor.
 

10. Fotonummer: 0114   (pcd3238-0007.jpg)
Stoomtrein nabij Zwaluwenberg-Hollandsche Rading
Hollandsche Rading           (1936)
Stoomtrein nabij Zwaluwenberg-Hollandsche Rading. Kijkrichting naar Hollandsche Rading. Augustus 1936. Trein nummer 2830.
 

11. Fotonummer: 0116   (pcd3238-0009.jpg)
Stoomtrein met voetgangersbrug Zwaluwenberg over spoor bij Hollandsche Rading
Hollandsche Rading           (1939)
Stoomtrein met voetgangersbrug Zwaluwenberg over spoor bij Hollandsche Rading.
NB Foto 2 is achterkant prentbriefkaart
NB Foto 3 is geretoucheerd door Ad Nieuwenhuis
 

12. Fotonummer: 0119   (pcd3238-0012.jpg)
Trein met elektrische bovenleiding en de unieke betonnen portalen
Spoorlijn bij Hollandsche Rading -- Hollandsche Rading           (1944?)
Hollandsche Rading, spoorweg ravijn. Elektrische trein.
Foto 2: Achterzijde prentbriefkaart met bijzondere poststempel: ten bate van FRONTZORG
 

13. Fotonummer: 0121   (pcd3238-0014.jpg)
Station Hollandsche Rading
Vuursche Dreef 14 -- Hollandsche Rading           (1950)
Foto 1: 1950 Prentbriefkaart station Hollandsche Rading.
Foto 2: 1960 Met passerende gele hondenkoptrein richting Utrecht.
Foto 3: 1989 Richting Utrecht. Houten dienstwoning NS laatstelijk bewoond door de families Schoonebeek en Jansen.
Foto 4: 1989 Richting Hilversum. Eerste huis houten dienstwoning NS. Tweede huis is dichtgetimmerd geweest.
Foto 5: 1992
Foto 6: 1996 Eerste huis is Rabobank. Tweede huis is dichtgetimmerd. Kaartjesautomaat vervangt balie.
Foto 7: 1996 Houten pand is dichtgetimmerd, later gekraakt en afgebrand.
Foto 8: 1996 Houten pand laatstelijk bewoond geweest door de familie Schoonderbeek. Na jaren leegstand gekraakt.
Foto 9 en 10: 1996 Idem met rechts Rabobank
Foto 11: 1996 Achterzijde van locomotief plus nog af te breken dienstwoning NS.
 

14. Fotonummer: 0128   (pcd3238-0021.jpg)
betonnen bovenleidingportalen ir. J.L.A. Cuperus
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (1958)
Hollandsche Rading perron richting Hilversum. Met trein richting Utrecht. 1958.
 

15. Fotonummer: 0175   (pcd3238-0068.jpg)
Sluisje in Achterwetering
Achterwetering          
Ingang AchterWetering. Met Sluisje.
 

16. Fotonummer: 0244   (pcd3692-0046.jpg)
Molen met sluisje
Burgemeester Huydecoperweg -- Westbroek           (1900-1905)
Burgemeester Huydecoperweg richting Utrecht met het Schut in de Kerkeindse Vaart te Westbroek met links op de achtergrond korenmolen de Kraai. Deze schut is thans verdwenen
Zie artikel 0195
 

17. Fotonummer: 0247   (pcd3692-0049.jpg)
de Kerkeindse Vaart, thans Huydecoperweg
Westbroek          
Burgemeester Huydecoperweg met vaart richting Utrecht
 

18. Fotonummer: 0255   (pcd3692-0057.jpg)
Sluisje
Burgemeester Huydecoperweg -- Westbroek          
Sluisje aan de Huydecoperweg
In de vele waterlopen van Groenekan, Maartensdijk en Westbroek bevinden zich kleine handbediende stuwen. De meeste dateren uit de periode 1850-1900, gebouwd in opdracht van het voormalige waterschap Maartensdijk. De stuwen functioneren al sinds de vervening en inpoldering van deze gebieden.
Eeuwen geleden kwam de veenontginning vanaf de Vecht de kant van Groenekan, Maartensdijk en Westbroek op turven. Weteringen zijn de watergangen die zorgden voor de ontwatering van het gebied en, niet onbelangrijk, meteen als vaarweg met pramen voor de afvoer van de gewonnen turf konden zorgen. Ontginningsweteringen zijn de Kooijdijk, Hoofddijk en Gageldijk. De kleine pramen vervoerden nadien al wat nodig was naar het gebied. De Praamgracht verwijst nog naar het type bootje. Pas in de 19e eeuw is het gebied successievelijk ingepolderd. Voor de waterbeheersing werden gemalen, sluisjes en stuwen geplaatst. Als er een boot moest passeren werd het schot met de kettingen opgehesen. Tot de Tweede Wereldoorlog kwam dit nog frequent voor.
De stuwen bestaan veelal uit gemetselde walkanten met een sponning. In de sponning staat een houten schot. Met een simpel mechanisme van een ronddraaiende as, kettingen en staanders kan het schot opgetrokken worden. Het mechanisme is in hout en in staal uitgevoerd. Zo staan er in Westbroek een aantal 'Bosmannen', genoemd naar de fabrikant. Een Bosmanstuw is gemaakt van cardanassen uit de T-Ford, A-Ford of Ford V8 en na de oorlog uit afgedankte legervoertuigen gehaald.
 

19. Fotonummer: 0256   (pcd3692-0058.jpg)
Sluisje
Kooijdijk -- Westbroek          
Sluisje Horizon Kooijdijk met daarachter Utrecht
 

20. Fotonummer: 0269   (pcd3692-0071.jpg)
Sluisje aan de Kooijdijk naar de Huydecoperweg
Westbroek          
Westbroek Sluisje aan de Kooijdijk naar de Huydecoperweg met bomen De bomen zijn naderhand verwijderd om een fietspad aan te leggen 1989
 

21. Fotonummer: 0304   (pcd3692-0106.jpg)
Overweg Groenekanseweg west
Groenekan           (dec 1987)
Foto 1: Links achter de bebouwing richting Maartensdijk. De unieke betonnen bogen boven de spoorlijn van Utrecht naar Hilversum
Foto 2: Rechts Industrie bebouwing. De unieke betonnen bogen boven de spoorlijn van Utrecht naar Hilversum
Foto 3: Spoorlijn, met trein richting Hilversum
 

22. Fotonummer: 0308   (pcd3692-0110.jpg)
Viaduct Groenekanseweg
Groenekanseweg -- Groenekan           (dec 1987)
Groenekanseweg vanaf de spoorwegovergang richting A 27 met verkeers regulerende maatregelen
 

23. Fotonummer: 0310   (pcd3692-0112.jpg)
Fietsen in Groenekan
Groenekanseweg 85 -- Groenekan          
Groenekanseweg met links eerste stenen brug naar Voordaan
 

24. Fotonummer: 0323   (pcd3855-0001.jpg)
Vliegveld in Maartensdijk?
Maartensdijk           (6 maart 1936)
Documenten waaruit blijkt dat men in 1935-36 plannen had voor de aanleg van een vliegveld op het grondgebied van de gemeente Maartensdijk. Onderdeel van een plan voor een vliegveld bij Utrecht. Zie bijlage.
 

25. Fotonummer: 0402   (pcd3855-0080.jpg)
De tol bij Maartensdijk
Tolakkerweg; Tolakkerweg -- Maartensdijk           (1930?)
Maartensdijk, de tollen bij het gemeentehuis Links is zichtbaar het buswachthuisje met rieten dak
 

26. Fotonummer: 0409   (pcd3855-0087.jpg)
Nieuwbouwactiviteiten
Koningin Wilhelminaweg -- Maartensdijk           (1 april 1989)
naast de brandweerkazerne
 

27. Fotonummer: 0576   (pcd4355-0032.jpg)
De Wetering
Dorpsweg -- Maartensdijk          
De Wetering aan de Dorpsweg, de foto is genomen vanaf de Eyckensteeg. Links bij de boom begint de oude Gezichtslaan. Tijdens zeer droge zomers zijn restanten zichtbaar van een brug in de Wetering die Eyckensteeg verbond met oude Gezichtslaan

Zie ook foto's 0577, 0578
 

28. Fotonummer: 0620   (pcd4355-0076.jpg)
Kruispunt Tolakkerweg/ Hollandsche Rading Oost- en -West
Tolakkerweg -- Hollandsche Rading           (1930)
Kruispunt HollandseRading richting Hilversum. Omstreeks 1930.
Met aan linkerzijde speeltuin behorende bij aan de overzijde Cafe "de Hollandsche Rading" later "de Maartenshof".
 

29. Fotonummer: 0626   (pcd4355-0082.jpg)
Utrechtseweg
Utrechtseweg -- Hollandsche Rading           (1910)
De weg van Hollandsche Rading naar Hilversum. Begin 20ste eeuw?
 

30. Fotonummer: 0627   (pcd4355-0083.jpg)
Utrechtseweg ( gemeente Hilversum)
Utrechtseweg kruising Maartensdijkseweg -- Hollandsche Rading           (1991)
Utrechtseweg bij rand bebouwde kom Hilversum. Fietser komt van Maartensdijkseweg en wil, na oversteken, de Maartensdijkseweg vervolgen. 1991.
 

 

Uitgebreid zoeken

Zoekresultaat verdeeld over 7 pagina's, met elk (max.) 30 foto's:

1   2   3   4   5   6   7       Volgende       Eind

Laatste wijziging binnen getoonde foto's: 26 november 2023