Homepage HVMD Collectie Foto's HVMD Zoekresultaat

Zoekresultaat:    Blauwkapelseweg   (in veld: Straat)     

Aantal gevonden foto's : 12   (uit: 3654)


Uitgebreid zoeken
Gesorteerd op:  Straat

Klik op foto voor vergroting en meer informatie

1. Fotonummer: 0067   (overig/0036.jpg)
Brug naar Tuindorp
Blauwkapelseweg -- Tuindorp           (1932)
Aan den Blauwkapelscheweg nabij de Gasfabriek te Utrecht wordt een nieuwe brug gebouwd, die een betere verbinding tot stand moet brengen tussen de stad en het Tuindorp Maartensdijk. Een kijkje op de werkzaamheden.

Foto uit Utrecht in Woord en Beeld, 19 augustus 1932
 

2. Fotonummer: 0101   (pcd3218-0101.jpg)
Buitenplaats Koningslust in Griftpark Utrecht
Blauwkapelseweg -- Maartensdijk           (1900)
Koningslust werd gebouwd in 1767 door Gerrit Koning.
Nadat het huis tien jaar als buitenplaats had dienst gedaan, werd het door de volgende eigenaar Willem (van) Steenwijk verbouwd tot een herberg met een kolfbaan. Weer 10 jaar later komen de patriotten. Willem vlucht met zijn gezin en de patriotten roven meubelen mee en brengen flinke schade aan het huis toe. Als Willem na een half jaar terugkeert, krijgt hij een schadevergoeding van 2078 gulden en 7 stuivers!
Op een prentbriefkaart uit ca 1900 staat dat het huis in eigendom is geweest van Koning Lodewijk Napoleon. Dit is echter onjuist, want van 1797 tot 1810 was de herberg eigendom van Hendrik Zandkuyl. De naam van het huis is afkomstig van de achternaam van de eerste eigenaar. Overigens is deze prentbriefkaart wel de enige bewaarde afbeelding van het huis.
De herberg Koningslust had vooral op zondag veel belangstelling. Dit kwam omdat het huis net buiten de stadsvrijheid lag. Binnen deze stadsvrijheid golden er een aantal beperkingen voor de herbergen. Bij Koningslust was toegestaan 'op de Fiool te doen spelen en danspartijen te houden'. In 1802 werd dit door het gemeentebestuur veranderd, omdat de kasteleins binnen de stadsvrijheid zich erg benadeeld voelden.
Omstreeks 1840 werd Koningslust weer een buitenplaats. De laatste eigenaar was de landbouwer Johannes Jacobus Snel. Van hem kocht de gemeente het huis in 1903, om het te slopen voor de uitbreiding van de gasfabriek.
Van het vroegere huis is niets meer terug te vinden. De grond is nu onderdeel van het Griftpark. Het Griftpark is vrij toegankelijk.
 

3. Fotonummer: 2242   (kk-0817.jpg)
Maartensdijkse tol verplaatst
Blauwkapelseweg -- Maartensdijk           (1934)
De befaamde tol van Maartensdijk (boven) wordt verplaatst, daar de nieuwe brug over het Zwarte Water (beneden) de slachtoffers in staat zou stellen zonder tolgeld Utrecht in en uit te gaan.
De afbeelding stond in de november-editie uit 1934 van het blad De Prins.
De tol stond oorspronkelijk (bovenste gedeelte van de foto) op de grens tussen de gemeenten Utrecht en Maartensdijk, ter hoogte van het huidige Eykmanplein.
NB bij foto stond: Door een nieuwe brug is er een directe verbinding tot stand gekomen tussen de stad en het tuindorp van Utrecht langs den weg naar Hilversum, waardoor de tol vermeden kan worden -onder de tol bij Utrecht
Zie artikel 0407

Extra: Dit gedeelte van de Blauwkapelseweg is later Prof. Jordanlaan genoemd. Deze delen van de gemeente Maartensdijk zijn per 1 jan. 1954 bij de gemeente Utrecht gevoegd.
 

4.    2 afbeeldingen
Fotonummer: 4856   (ts/1479.jpg)
Blauwkapelscheweg
Blauwkapelseweg -- Groenekan           (1915)
het verlengde van de Kon. Wilhelminaweg, hoek Groenekanseweg. We kijken richting Utrecht

Extra info: 1915, Herberg De Groene Kan en de Polderbrug. Kruising Groenekanseweg-Blauwkapelseweg (was later de Utrechtseweg en vanaf WO2 de huidige Koningin Wilhelminaweg), in zuidelijke richting. Het pand links is Herberg De Groene Kan. De Polderbrug ligt over Maartensdijksevaart naar de Ruigenhoekse Dijk.
De oude Blauwkapelscheweg vanaf Herberg De Groene Kan richting het fort. Op 22 juli 1948 besloot de gemeenteraad de weg vanaf fort Blauwkapel in Maartensdijk de Kon. Wilhelminaweg te noemen. Daarvoor heette het de Utrechtscheweg en in het verre verleden de Blauwkapelsche weg. De weg liep vanaf Groenekan zuidwaarts tussen de bomen door naar het fort Blauwkapel. Aan beide zijden van de weg was begin 1800 alleen maar weiland.

Zie artikel 0432, 0671
 

5.    2 afbeeldingen
Fotonummer: 4858   (ts/1483.jpg)
Het oude cafe De Groene Kan
Blauwkapelseweg -- Groenekan           (1918)
De bakkerskar staat op de hoek Groenekanseweg
 

6. Fotonummer: 5091   (ts/1926.jpg)
Vervoer van een 12 cm kanon bij fort Blauwkapel
Blauwkapelseweg -- Blauwkapel           (1908)
over de Wetering langs de Blauwkapelseweg tijdens een oefening. Het kanon was bestemd voor een geschutstelling tussen twee vaste punten.

Extra info: De foto stond in een tijdschrift uit 1908 en had als toelichtende tekst: Vervoer van een 12 cm kanon (lang-staal) over eene wetering langs den Blauw Kapelschen weg tijdens de jongste oefeningen in groepsverband om Utrecht. Bovenstaande keurige foto geeft eene duidelijke voorstelling van het moeilijke werk dat onder leiding van den Kapitein James plaats had. Links ziet men den vuurmond van de affuit afgelegd, in den ijzeren vestingbok hangen terwijl de affuit zelf, geplaatst op een zoldering over 2 schouwen over de vaart wordt gezet. Op den achtergrond, door den boomen enigszins aan het oog onttrokken, ziet men het Fort aan de Blauw Kapelschen weg Het kanon was bestemd voor eene geschuts- stelling (tusschenbatterij) tusschen twee vaste versterkte punten.

Zie artikel 0250, 0138
 

7. Fotonummer: 5801   (arch/0145.jpg)
Tolhuis en tolboom
Blauwkapelseweg -- Blauwkapel           (1930-1935)
uit het zuidoosten, met links op de achtergrond het tolhuis met de tolboom.
 

8. Fotonummer: 5802   (arch/0146.jpg)
Een bus voor de tolboom
Blauwkapelseweg -- Blauwkapel           (1930-1935)
wachtend, op de lijn Utrecht-Hilversum, met rechts een deel van het tolhuis
 

9. Fotonummer: 6030   (arch/0373.jpg)
Het tolhuis met de tolboom
Blauwkapelseweg -- Tuindorp           (1925)
de boerderij van Snel, het tolhuis met de tolboom en op de voorgrond de Ezelsdijk.
N.B. Dit gedeelte is per 1 januari 1954 bij de gemeente Utrecht gevoegd.
 

10. Fotonummer: 6069   (arch/0412.jpg)
De versierde wachtpost 5
Blauwkapelseweg -- Tuindorp           (1913)
bij de spoorwegovergang aan de Blauwkapelseweg in de gemeente Maartensdijk, tijdens de viering van het 50-jarig jubileum van de N.C.S. (Nederlandse Centraal Spoorweg-Maatschappij), met poserend spoorwegpersoneel.

N.B. Sinds 1 ja. 1954 behoort dit gedeelten van de gemeente Maartensdijk tot de gemeente Utrecht. Tegenwoordig is op deze hoogte de spoorwegovergang in de Eykmanlaan.
 

11. Fotonummer: 6097   (arch/0440.jpg)
Het tolhuis met de tolboom
Blauwkapelseweg -- Tuindorp           (1930-1935)
met links op de achtergrond, vanuit het zuidoosten
N.B. Dit gedeelte is per 1 januari 1954 bij de gemeente Utrecht gevoegd.
 

12.    2 afbeeldingen
Fotonummer: 4857   (ts/1481.jpg)
Herberg cafe De Groene Kan
Blauwkapelseweg; Groenekanseweg -- Groenekan           (1915)
Extra info: De herberg in 1915, na de verbouwing van 1909. De grond voor en aan de noordzijde van het pand is terwille van de veiligheid omgeven door een ijzeren hek. In de houten aanbouw bevindt zich een toilet.
 

 

Uitgebreid zoeken

Laatste wijziging binnen getoonde foto's: 16 mei 2025