Homepage HVMD Collectie Foto's HVMD Zoekresultaat

Zoekresultaat:    Vuursche Dreef   (in veld: Straat)     

Aantal gevonden foto's : 69   (uit: 3079)

Getoond wordt foto : 1 t/m 30


Uitgebreid zoeken
Gesorteerd op:  Straat

Zoekresultaat verdeeld over 3 pagina's, met elk (max.) 30 foto's:

1   2   3       Volgende       Eind

Klik op foto voor vergroting en meer informatie

1.    2 afbeeldingen
Fotonummer: 4647   (ts/1034.jpg)
Kruidenierswinkel J. van Beek
Graaf Floris V weg; Tolakkerweg; Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (1952)
aan de Tolakkerweg 2

Extra info:Viersprong kruising van de Vuursche Dreef en de Tolakkerweg
Foto genomen vanaf de Vuursche Dreef met links de Tolakkerweg en rechtsaf richting Hilversum. Rechtdoor de Graaf Floris V weg, de erfgrens tussen de provincie Utrecht en Noord-Holland.
Kruidenier Van Beek tot ca 1970, daarna alleen tabakswaren.

Zie artikel 0021, 0318
 

2. Fotonummer: 0108   (pcd3238-0001.jpg)
Zwaluwenberg /spoorhalte
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (1901)
Zwaluwenberg. Hollandsche Rading.
NS-station richting Utrecht en Hilversum
 

3. Fotonummer: 0111   (pcd3238-0004.jpg)
Wandelroute met vertrekpunt De Paddenstoel
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading          
Hollandsche Rading-Hilversum. A.N.W.B. uitgave.
 

4.    4 afbeeldingen
Fotonummer: 0136   (pcd3238-0029.jpg)
Boerderij Hartman
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (april 1989)
Voormalige boerderij, begin Spoorlaan. Gezien vanuit het noord Westen.
Laatst bewoond geweest door resp. de families Schuurman en De With.

Foto 2: Gezien vanuit het noord oosten. v/h eigenaar veehandelaar Hartman, later veehandel Gebr.van Brenk.
Foto 3: Stallen boerderij Hartman
Foto 4: Boerderij Hartman, bewoond door Schuurman en later De With
 

5. Fotonummer: 0156   (pcd3238-0049.jpg)
Theehuis en pension De Paddestoel
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (1935)
Foto van antieke A.N.W.B. folder, reclame voor De Paddestoel. Het adres was toen Hollandsche Rading Oost
 

6. Fotonummer: 1354   (kk-0025.jpg)
Wim Floor met zijn kruidenierswagentje in Hilversum
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (1922)
Hannes en Maria Floor woonden aan het Lambertus Veenpad, dat door het bos richting Zeist liep. Hannes en Maria kregen zeven kinderen: Ries, Wim. Kees, Juul. Dirk, Lies en Jo. Het gezin verhuisde in 1922 vanuit het bos naar het houten huis bij het station Hollandsche Rading. Wim werd in 1906 geboren en begon vanaf het moment dat het gezin in Hollandsche Rading kwam wonen, met een handkar kruidenierswaren te venten. Zijn wijk strekte zich uit over Maartensdijk, Hollandsche Rading en Hilversum tot zelfs in Bussum. Dat alles lopend!

Zie artikel 0025
 

7. Fotonummer: 1405   (kk-0064.jpg)
De Plaggenhut
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (1920-1930)
aan het einde van de Vuursche Dreef in Hollandsche Rading. De plaggenhut, afgebroken in 1932, werd bewoond door 3 generaties van de familie Bos. In totaal 4 plaggenhutten stonden op een rij nabij de kruising van de Vuursche Dreef en de Aanlegsteeg.

Zie artikel 0064, 0641
 

8. Fotonummer: 1559   (kk-0210.jpg)
Hannes Floor
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (1995)
Hannes Floor bij het station Hollandsche Rading

Zie artikel 0157
 

9. Fotonummer: 1561   (kk-0212.jpg)
Optocht Koninginnedag
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (1995)
bij de spoorwegovergang Hollandsche Rading met voorop v.l.n.r. Dirk Floor en de heer Tromp, derde man naam onbekend

Zie artikel 0157
 

10. Fotonummer: 1674   (kk-0324.jpg)
Het gezin van de jachtopziener Verhoef
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (1915)
Het gezin Verhoef in 1915 in Hollandsche Rading. Verhoef was jachtopziener bij jhr. De Pesters op De Zwaluwenberg

Zie artikel 0214
 

11. Fotonummer: 1675   (kk-0325.jpg)
Jachtopziener Toon Verhoef
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (1912)
Toon Verhoef kwam als jachtopziener in dienst van jhr E. de Pesters. Jonkheer de Pesters was directeur van de Amstelbier-fabrieken en woonde op de Zwaluwenberg

Zie artikel 0214
 

12. Fotonummer: 1932   (kk-0581.jpg)
Vuursche Dreef v/h Hollandsche Rading Oost
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (1871)
Deze meer dan honderd jaar oude prentbriefkaart van het begin van de weg Hollandsche Rading Oost, thans de Vuursche Dreef, komt van Theo Schouten te Tienhoven. De postzegel op de kaart is in 1906 afgestempeld. De afkorting 'H.IJ.S.M.' betekent 'Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij'. Aan de horizon ligt de spoorwegovergang.
In 1871 begon de H.IJ.S.M. met de aanleg van de spoorlijn Hilversum - Utrecht. Ook wel Oosterspoorweg genoemd, omdat het plan bestond om via het spoor Amsterdam met Duitsland te verbinden. Begin juni 1874 werd de lijn Hilversum- Utrecht in gebruik genomen.
Halte Hollandsche Rading van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (H.Y.S.M.).
Het eerste station werd op 1 juni 1885 in gebruik genomen. In 1987 werd een nieuw eenvoudig haltegebouw geopend, dat in 1995 alweer buiten gebruik gesteld werd, en sindsdien een bank huisvest. In maart 2008 werd bekend dat NS het gebouw zal gaan verkopen. In de zomer van 2010 is er in dit gebouw een kiosk gevestigd.
De perrons liggen in een bajonetligging, waardoor de opmerkelijke situatie is ontstaan dat het perron richting Utrecht Centraal in de provincie Utrecht ligt, en het perron richting Hilversum in de provincie Noord-Holland

Zie artikel 0327
 

13. Fotonummer: 2114   (fm-0061.jpg)
Station Hollandsche Rading
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (1942)
Station Hollandsche Rading
Het eerste station werd op 1 juni 1885 in gebruik genomen. In 1987 werd een nieuw eenvoudig haltegebouw geopend, dat in 1995 alweer buiten gebruik gesteld werd, en sindsdien een bank huisvest. In maart 2008 werd bekend dat de NS het gebouw zal gaan verkopen. In de zomer van 2010 is er in dit gebouw een kiosk gevestigd.
De perrons liggen in een bajonetligging, waardoor de opmerkelijke situatie is ontstaan dat het perron richting Utrecht Centraal in de provincie Utrecht ligt, en het perron richting Hilversum in de provincie Noord-Holland.
 

14. Fotonummer: 2118   (fm-0063.jpg)
Stations en treinen op de spoorlijn Hilversum Lunetten
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (?)
Stoptrein bij Halte Hollandsche Rading
Beschrijving: Fred Meijer 2020
Notities: De spoorlijn Hilversum-Lunetten, geopend op 10 juni 1874 door de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij H.S.M. (1830-1938). Het station Hollandsche (Huis) Rading werd geopend in 1885. Het ligt bij km.paal 5.502 vanaf Hilversum. Jarenlang was het van vrijdag t/m zondag een drukte van belang met marine cadetten, die met verlof gingen of terugkwamen van verlof. Zij waren gelegerd in het opleidingskamp in Loosdrecht.
Mat. 24, dit buffer bestaat uit een aantal elektrische motorrijtuigen 2e, 3e en 4e klasse en aanhangrijtuigen 2e en 3e klasse. Dit materieel werd tussen 1923 en 1928 gebouwd in Nederland. Het Materieel 24 werd blokkendozen of ook wel stofzuigers genoemd.
 

15. Fotonummer: 2121   (fm-0066.jpg)
Stations en treinen op de spoorlijn Hilversum Lunetten
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (ca 1965)
Station Hollandsche Rading. Het eerste station werd op 1 juni 1885 in gebruik genomen. In 1987 werd een nieuw eenvoudig haltegebouw geopend, dat in 1995 alweer buiten gebruik gesteld werd, en sindsdien een bank huisvest. In maart 2008 werd bekend dat NS het gebouw zal gaan verkopen. In de zomer van 2010 is er in dit gebouw een kiosk gevestigd.

Beschrijving: Fred Meijer 2020
Het station Hollandsche (Huis) Rading werd geopend in 1885. Het ligt bij km.paal 5.502 vanaf Hilversum. Jarenlang was het van vrijdag t/m zondag een drukte van belang met marine cadetten, die met verlof gingen of terugkwamen van verlof. Zij waren gelegerd in het opleidingskamp in Loosdrecht.

De perrons liggen in een bajonetligging, waardoor de opmerkelijke situatie is ontstaan dat het perron richting Utrecht Centraal in de provincie Utrecht ligt, en het perron richting Hilversum in de provincie Noord-Holland.
 

16. Fotonummer: 2127   (fm-0072.jpg)
Stations en treinen op de spoorlijn Hilversum Lunetten
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (1991)
Trefwoorden: Mat 24 Blokkendoosrit
Adres: Vuursche Dreef, Hollandsche Rading gem. De Bilt Prov. Utrecht Nederland
Categorieen: Straten en Locaties, verenigingen e.d.
Fotograaf: Fred Meijer 07-9-91
Bron: Foto: 1991
Beschrijving: Fred Meijer 2022
Notities: Mat 24 Blokkendoosrit 60 jaar NVBS. Speciaal vanaf station Amersfoort via Utrecht Blauwkapel Hilversum Weesp Almere Watergraafsmeer Utrecht CS.
Foto-stop stadion Hollandsche Rading.
Foto richting Hilversum gezien.
 

17.    3 afbeeldingen
Fotonummer: 2196   (kk-0771.jpg)
Grenspaal 16 aan de Vuurse Dreef t.h.v. Schepersveld
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (1960)
het wapen van Utrecht is zichtbaar
Vanaf de rivier de Eem tot aan het Tienhovenskanaal staan 22 palen. Iedere paal heeft zijn verhaal. De heer W.A. Boekelman uit Laren heeft er in 1985 een prettig leesbaar boekje over geschreven getiteld 'De Leeuwpalen in het Gooi'. Aan iedere paal besteedt hij in zijn boek aandacht. Tien van de 22 palen staan op Maartensdijks grondgebied. Waarvan de laatste nr. 22 bij de boerderij Vrede 't Best aan het Tienhovenskanaal de brievenbus van de bewoner van de boerderij draagt

Zie artikel 0387, 0512, 0664
Zie foto 0145, 2197, 2198
Zie boek 0008
 

18.    3 afbeeldingen
Fotonummer: 2647   (kk-1222.jpg)
De gevonden archeologische vondsten zijn vervalsingen
Vuursche Dreef -- Hilversum           (ca. 1900)
In het in 1924 uitgegeven gedenkboek ter gelegenheid van het 500- jarig bestaan van de gemeente Hilversum is een hoofdstuk gewijd aan de archeologische vondsten, die Dirk Westbroek op het land van zijn baas in Hollandsche Rading deed. In totaal vonden Dirk en zijn zonen ongeveer 400 voorwerpen. Dirk meldde zijn archeologische-vondsten keurig bij de toenmalige burgemeester van Maartensdijk, de heer F.N.M. Eyck tot Zuylichem. Eyck tot Zuijlichem informeerde in zijn enthousiasme het Provinciaal Utrechtsch Genootschap van Kunsten en Wetenschappen over de vondsten. Het kwam zelfs tot publicaties in de Staatscourant, de Kunst- en Letterbode en enkele dagbladen. Burgemeester Eyck tot Zuijlichem kocht in samenspraak met het Utrechtsch Genootschap de gevonden attributen van Dirk. Dirk ontving er 50 cent per stuk voor. Veel geld in die tijd. De conservator van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden L. Janssen raakte ook betrok- ken bij de opgravingen in Hollandsche Rading. Janssen schreef er enkele wetenschappelijke publicaties over en verwierf hiermee tot in het buitenland veel aanzien bij vakgenoten. Dirk Westbroek is in 1876 in Hilversum overleden. Hij heeft de discussie over de echtheid van zijn vondsten niet meer meegemaakt, maar heeft er waarschijnlijk wel behoorlijk aan verdiend. Na 1 winter hield hij er mee op.

Foto 1: Litho uit publicatie van Janssen (conservator van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden) van een haardstede met de daarbij gevonden oudheden uit Hilversum. Linksboven is de hoefijzervormige muur te zien, ze maakt van los gestapelde stenen. De vloer van de woning bestaat uit veldkeien. Op deze vloer zijn de afgebeelde bijlen en beitels gevonden. (foto uit List & Bedrog, Vervalsingen in de Nederlandse archeologie van Leo Verhart)
Foto 2: 1, 3 en 6 stenen wiggen, 2 vuurstenen bijl, 7 slijpsteen van lydiet, 8 t/m 15 stenen boorinstrumenten, 16 drie vuursteen splinters als mesjes te gebruiken, 17- 26 stenen boorinstrumenten. (foto uit Gedenkboek Hilversum 1424 -1924)
Foto 3: 7 ballen (klopstenen) 28 en 29 grote wiggen, 30 stenen haper, 31 en 32 stenen uit plaveisel van een der haardsteden. (foto uit Gedenkboek Hilversum 1424 -1924)

Zie artikel 0512
 

19. Fotonummer: 2651   (kk-1226.jpg)
Topografische kaart gebied opgravingen archeologische vondsten
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading          
Topografische kaart van het gebied waar Dirk Westbroek zijn opgravingen deed. Langs de Vuurse Dreef staat grenspaal 16. Zie ook de heuvel Hengstenberg in dit gebied. De naam herinnert aan de toenmalige eigenaar, de familie Van Hengst, de eigenaren van huize Persijn

Zie artikel 0512
 

20.    3 afbeeldingen
Fotonummer: 2688   (spoorhr1max.jpg)
Station Hollandsche Rading vanaf talud A27
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (1972)
Gezicht op station Hollandsche Rading tijdens de aanleg van de A27 in 1972.
Toelichting van de fotograaf Hans Segerius:
Ikzelf ben 74 jaar oud (JM 2023) en heb van 1956 zo'n 20 jaar gewoond in Nieuw Loosdrecht. Ik had als hobby later fotograferen, ontwikkelen en afdrukken, deze foto's zijn gemaakt vanaf de A 27, die toen in aanleg was, je kon bovenop het talud staan, weg was nog niet klaar.
Een schoolvriend woonde in Hollandse Rading, ben er vaak naar toe gefietst en ik vond het altijd een apart stationnetje vandaar de foto, ben zelf ook meermalen met de trein van dit station naar Utrecht gereisd,
Vanaf Hilversum was duurder.
 

21. Fotonummer: 2964   (kk-1537.jpg)
Station Hollandsche Rading
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (1942)
De perrons lagen in 1939 anders dan nu. Het perron voor de trein richting Utrecht lag aan de noordzijde van de huidige Vuurse Dreef en de trein richting Hilversum stopte tegenover het houten huis van de fam. Janssen. De familie Janssen bewoonde vanaf 1939 het rechter gedeelte van het dubbele houten huis, links. Vader Derk Janssen was baanwerker bij de spoorwegen. De baanwerkers waren belast met het onderhoud van het spoorwegtraject tussen Utrecht en Hilversum. Rechts van hun houten huis stond een stenen huis waarin overwegwachter G. van Barneveld met zijn gezin woonde. Van Barneveld verkocht kaartjes en bediende de spoorbomen.

Zie artikel 0587
 

22. Fotonummer: 2965   (kk-1538.jpg)
Mienie en Wim de Graaf - Janssen
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (2009)
op het huidige perron richting Utrecht ter hoogte van het voormalige houten huis, waar zij 'introuwden'. Na hun huwelijk in 1960 woonden ze eerst een tijdje bij haar ouders in het houtenhuis naast de spoorlijn. Mienie heeft na de lagere school bij verschillende families in Hollandsche Rading in de huishouding gewerkt. Wim werkte 33 jaar bij de Post in Hilversum

Zie artikel 0587
 

23. Fotonummer: 2972   (kk-1545.jpg)
Botsing bij overgang Hollandsche Rading
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (1959)
Een door de trein gegrepen vrachtwagen op de overweg in Hollandsche Rading. Het is een auto van het Maartensdijks transportbedrijf en zand- en grinthandel Kramer, dat tot in de jaren 80 van de vorige eeuw in Maartensdijk was gevestigd.
Volgens mevrouw Francisca Kramer - Kant reed haar zwager Gijs Kramer op een maandagochtend in 1959 over de half bewaakte spoorwegovergang in Hollandsche Rading. Terwijl Gijs al op de overweg reed, zag hij plotseling de trein met hoge snelheid op zich afkomen. Hevig geschrokken, kon hij niets anders meer doen dan plat in de cabine van de auto weg duiken. Binnen enkele seconden botste de trein op de auto. Gijs kwam wonder boven wonder met de schrik vrij. Hij verliet zonder een schrammetje zijn zwaar beschadigde wagen.

Zie artikel 0590
 

24. Fotonummer: 2985   (kk-1558.jpg)
Marcel van Tongeren
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (2009)
Zie artikel 0593

Marcel van Tongeren deelt al sinds zijn jeugd met zijn vader de belangstelling in alles wat met treinen te maken heeft.
 

25. Fotonummer: 3062   (kk-1632.jpg)
Sinterklaas in Hollandsche Rading
Vuursche Dreef           (1987)
Henk Veenstra is de beroemde Klaaskundige van Hollandsche Rading. Kees Becht, Kees v.d. Valk en Ton v.d. Broek waren zijn voorgangers. Opvallend in Hollandsche Rading is ieder jaar weer de aankomst van de Sint. Sinterklaas koos soms voor de trein, een rijtuig met paarden of een mooie oude auto van Gerrit Noordanus

Zie artikel 0391, 0627
 

26. Fotonummer: 3138   (cwc/0075.jpg)
Spoorweg overgang Vuurse Dreef
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (3 oktober 1951)
Gezicht op de met AKI's (automatische knipperlichtinstallatie) beveiligde spoorwegovergang in de Vuurse Dreef
 

27. Fotonummer: 3264   (kk-1678.jpg)
Grenspaal Hollandsche Rading - Utrecht
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (2013)
Paal nummer 18 staat op de Utrechtse driesprong Tolakkerweg, Vuurse Dreef (oostelijk) en Graaf Floris V-weg (westelijk)
De Weersloot-Hollandse Rading is de oude scheiding tussen Holland en het Sticht en vormt de grens tussen twee verschillende landschappen: de waaiervormige Loosdrechtse turfontginningen en de lange, opstrekkende Oostvechtse veenontginningen. De grens tussen Holland en het Sticht werd in 1351 vastgesteld en in 1356 werden de eerste grenstekens geplaatst. In de 16e eeuw werd de grens verduidelijkt met een stelsel van greppels, paden en sloten. De grens is eeuwen lang bron van conflict geweest, maar in 1719 bereikten de Staten van Utrecht en Holland overeenstemming over de definitieve grens. Tussen Loosdrecht en Eemnes werd de grens gemarkeerd met 23 hardstenen palen, die werden genummerd en de wapens van Utrecht en het graafschap Holland droegen.
De grenspalen staan deels op het grondgebied van de provincie Utrecht en deels op het grondgebied van Noord-Holland en vormen een provinciaal monument van de provincie Noord-Holland. De grenspalen 12 t/m 22 staan op de grens tussen de gemeenten De Bilt en Hilversum. Bij palen 12, 15 en 16 gaat het nog om de originele palen uit 1719. De palen 17, 18 en 19 dateren uit 1925. En de palen 14, 22, 13, 20 en 21 dateren respectievelijk uit 1934, 1953, 1957, 1960 en 1976. De lineaire structuur van de Graaf Floris V weg, de Vuurse Dreef en de Hollandse sloot vormen een onlosmakelijk geheel met de 11 grenspalen, en een tastbaar overblijfsel van de turbulente politieke geschiedenis van het gebied.

Zie artikel 0664
 

28.    2 afbeeldingen
Fotonummer: 4674   (ts/1091.jpg)
Spoorweg overgang
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (1957)

Extra info KK:De overweg bij de halte Hollandsche Rading is hier nog alleen met knipperlichten beveiligd. Spoorwegbomen kwamen later. De vrouw lopend naast een solex, links op de foto, is duidelijk zichtbaar.

Zie artikel 0316
 

29.    2 afbeeldingen
Fotonummer: 4678   (ts/1099.jpg)
Station Hollandsche Rading met de sporen naar Lunetten
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (1968)
voor het voorhuis staat de vrouw van Albertus Gasenbeek de stationshouder. Er was toen nog een loket voor vervoerkaartjes te koop
 

30.    2 afbeeldingen
Fotonummer: 4691   (ts/1228.jpg)
Een nog onbebouwde Vuursedreef
Vuursche Dreef -- Hollandsche Rading           (1920)
toen nog Karnemelksweg met rechts de boerderij van Hartman en aan de horizon het huis "Op het Hoogt" van tandarts en familie Krom.

Extra info KK: ca 1947, Vuursche Dreef
Een nog onbebouwde Vuurse Dreef (toen nog Karnemelksweg) met rechts de boerderij van Hartman en aan de horizon het huis Op 't Hoogt van de fam. Krom.

Zie artikel 0318
 

 

Uitgebreid zoeken

Zoekresultaat verdeeld over 3 pagina's, met elk (max.) 30 foto's:

1   2   3       Volgende       Eind

Laatste wijziging binnen getoonde foto's: 25 december 2024