Homepage HVMD Collectie Foto's HVMD Zoekresultaat

Zoekresultaat:    1940-1945     

Aantal gevonden foto's : 160   (uit: 3245)

Getoond wordt foto : 121 t/m 150


Uitgebreid zoeken
Gesorteerd op:  Straat

Zoekresultaat verdeeld over 6 pagina's, met elk (max.) 30 foto's:

Begin        Vorige      1   2   3   4   5   6       Volgende       Eind

Klik op foto voor vergroting en meer informatie

121. Fotonummer: 0097   (overig/0022.jpg)
Mr. Havelaar, president Rechtbank Utrecht
Groenekan           (1940)
Op 26 oktober 1940, is in den ouderdom van 66 jaar is te Groenekan overleden Mr. M. E. Havelaar, president van de Utrechtsche Rechtbank, een zeer bekende figuur in de wereld van de magistratuur. De ter aarde bestelling vond plaats de vorige week Donderdag, op het kerkhof te Warmond.
Foto uit Utrecht in Woord en Beeld, 8 november 1940
 

122.    2 afbeeldingen
Fotonummer: 0846   (pcd3920-0019.jpg)
Bommenrek van een vliegend fort
          (1944)
Een bommenrek Vande B-17G 42-102485. Kees van Hoffen nam het rek onder zijn jas mee, nadat hij als brandweerman op 28 mei 1944 bij het brandend toestel aanwezig was geweest. Dit vliegend fort kreeg een motorstoring op weg naar Magdeburg en moest op de terugweg een noodlanding maken in Groenekan. Drie van de tien bemanningsleden kwamen hierbij om. Hij landde op het weiland van Westeneng aan de Veldweg

Zie artikel St Maerten pagina 23
 

123. Fotonummer: 0931   (pcd3921-0004.jpg)
Ritje met de auto
Groenekan           (jaren 1920)
Chauffeur Steven Evertsen in de auto van mw. v.d. Steur. Mw. Van der Steur woonde aan de Groenekanseweg op nr. 74. De foto is vermoedelijk uit de 20-er jaren.
 

124. Fotonummer: 1444   (kk-0103.jpg)
Christelijke Zangvereniging De Lofstem
Woerden           (1930-1940)
Het koor tijdens een concours in Woerden in de jaren 1930. De dirigent was huisschilder Johan van Rossum en vader Gijsbertus van Rossum begeleidde het koor vaak op het orgel. Het koor bestond uit ambachtslieden en personen werkzaam bij een boer. Het koor heeft bestaan tot het begin van de Tweede Wereldoorlog.
Onder voorbehoud: Eerste rij, v.l.n.r.: Marie Westbroek, Klazien van Ginkel, Mien de Kruif, Ger Kuus, Jaan Versteeg, Jaan van Ginkel, Jans Mulder en Gijsje Koops. Tweede rij:?, Mien Barneveld, ?, ?, Arie van Reenen, Johan van Rossum, Wessel van Vliet, Geertje van Brummelen, ?, Jan de Rooij. Achterste rij:?, Ton Kooij, Gart Gazenbeek, ?, ?, Henk Kruiswijk, Gerrit de Wit, Henk Wouters, Jan Bitter, ?, ?.

Zie artikel 0099
 

125. Fotonummer: 1523   (kk-0174.jpg)
Leden van de Maartensdijkse Knokploeg
          (1945)
De leden van de Maartensdijkse Knokploeg kort na de bevrijding aan de Tolakkerweg, staande v.l.n.r.: Sjouk Scheepvaart, Jan Klein, Jan Blankenstein, de Commandant Holwerda, Boetje Hommes, Mw. Holwerda -de Bak, Henk Veenstra, Jan de Bok, Henk Vlijm, Jan Vlijm en Geert de Bruin. Zittend: Henk Gras en Rijk de Nooij

Zie artikel 0698
 

126. Fotonummer: 1538   (kk-0189.jpg)
Groenkanskoor Excelsior =Steeds Beter
Groenekan           (1945)
Het Groenekanse koor o.l.v. dirigent Arie Oudhof v.l.n.r.: voorste rij: Janna Kramer, Nel Kramer, Doortje Verschuur, Willy de Bruin en Annie van Dijk. Tweede rij: Ko Kramer, Ger Kramer, Joop Stuivenberg, Ella van Ree, de dirigent Arie Oudhof, Corrie Kramer, Willem Hoenderdaal en Lenie de vrouw van Joop Stuivenberg. Derde rij: Henk Hoenderdaal, Ko Kaal, Mien van Kouterik, Jo Nobel, Rijkje Klomp, Jannie van Kouterik, Teus Hoenderdaal, Jos Kramer. Vierde rij: Otto Ponse, Gijs Barneveld, Evert Kramer, Kees Barneveld, Rein Nokkert en Jaapie Plooij

Zie artikel 0148, 0548, 0551
 

127. Fotonummer: 1576   (kk-0227.jpg)
Elektricien Ab Koridon net na de oorlog
Westbroek           (1945)
Een bekend beeld voor de oudere Westbroekers is Ab op de fiets met rollen elektriciteitsdraad aan zijn stuur op weg naar een karwei.
Ab Koridon werkte 25 jaar bij De Rooy als electricien. In 1992 is Ab overleden.
Een bekende uitspraak van hem was, wanneer hij bij iemand kwam om een storing te verhelpen: ik zie het al, het mankement zit in die dozen.

Zie artikel 0161
 

128. Fotonummer: 1968   (kk-0617.jpg)
Paspoort van Teus van Barneveld
Westbroek           (23 november 1944)
hij is in november 1944 omgekomen. Onlangs is een dagboek van een Joodse familie uit Den Haag tevoorschijn gekomen. Deze mensen vluchtten in 1943 naar Westbroek. Ze vonden daar onderdak bij verschillende gezinnen. De vader heeft een dagboek over de onderduikperiode bijgehouden. Hij beschrijft, om veiligheidsredenen met gefingeerde namen, in het dagboek de periode in Westbroek. Verschillende Westbroekers komen in het dagboek voor. De Joodse familie overleeft de bezetting. Een van hun helpers, Teus van Barneveld, voor de oudere Westbroekers beter bekend als 'Lange Teus' of het 'Jochie', komt in de dagboek aantekeningen voor. Teus is op 23 november 1944 te Husum omgekomen en na de bevrijding op de ere-begraafplaats in Loenen herbegraven.

Zie artikel 0311
 

129.    6 afbeeldingen
Fotonummer: 2103   (fm-0048.jpg)
Betonnen draagconstructie
Hollandsche Rading           (1942)
voor de bovenleiding van de spoorlijn Utrecht Hilversum
Zie ook het artikel 0018 over dit onderwerp Draagconstructies.

Foto's van de oprichting van de portalen en bouwtekeningen.
Alles afkomstig uit bovengenoemd artikel door 'ir. J.L.A. Cuperus, afdeelingschef 1e kl. der N.S'.
Bouwtekeningen:
Foto 2: bij ongelijke zettingen geen secundaire spanningen
Foto 3: Aesthetisch uiterlijk
Foto 4: Draagkabels
Foto 5: Bogen
Foto 6: Bovenaanzicht

Voor de portalen zie 2107
 

130.    6 afbeeldingen
Fotonummer: 2107   (fm-0052.jpg)
Betonnen draagconstructie
Hollandsche Rading           (1942)
voor de bovenleiding van de spoorlijn Utrecht Hilversum
Zie ook het artikel over dit onderwerp Draagconstructies 0018.
Foto's van de oprichting van de portalen en bouwtekeningen.
Alles afkomstig uit bovengenoemd artikel door 'ir. J.L.A. CUPERUS, afdeelingschef 1e kl. der N.S'.
Oprichting van de portalen:
Foto 2: Boogdelen aangeleverd
Foto 3: Ophijsen van een deel
Foto 4: Ophijsen van een deel
Foto 5: Boogdelen verbinden
Foto 6: Eind resultaat

Voor de bouwtekeningen zie 2103
 

131. Fotonummer: 2243   (kk-0818.jpg)
Zicht op Hollandsche Rading door Van Schoonhoven van Beurden
Hollandsche Rading           (1941)
Zicht op Hollandsche Rading. Het is in 1941 gemaakt, door A.F.W.E van Schoonhoven van Beurden, roepnaam Willy (1883-1963). Willy heeft het geschilderd vanaf het bospad op de Bosberg, met zicht op de huisjes die aan de Vuursche Dreef staan tussen de Spoorlaan-Oosterspoorlaan en de huidige Dennenlaan.

Zie artikel 0408
 

132. Fotonummer: 2305   (kk-0880.jpg)
De maaltijd bereiden in de gaarkeuken
Groenekan           (1940-1945)
Jo van Doorn bereidt in de gaarkeuken met Stolp de maaltijd voor de Groenekanners.

Zie artikel 0426
 

133. Fotonummer: 2380   (kk-0955.jpg)
Herman zoekt deze 3 jongemannen
Groenekan           (25 juli 1943)
die met hem op de foto staan. Herman is het jongetje op de foto. Hij was toen ongeveer 2,5 jaar oud. Als joods onderduikertje heeft hij in Groenekan of directe omgeving de oorlog overleefd.


Zie artikel 0452
 

134. Fotonummer: 2468   (kk-1043.jpg)
Peugeot, de deelauto met Wim de Rooij
Westbroek           (1945)
de deelauto van de familie De Rooij en aannemer Van der Bunt

Zie artikel 0476
Zie Van Winssen 5 pagina 84
 

135. Fotonummer: 2988   (kk-1561.jpg)
Huisjes aan het water door J.G. Hunnik
Maartensdijk           (1941)
Jan Gerard Hunnik ('Jangerard') geb. Maartensdijk (Utr.) 12 december 1917. Woont en werkt in Hooghalen (gem. Beilen). Zoon van de kunstschilder Teunis Hunnik.

Dit schilderij stelt twee huisjes aan een vaart voor met op de achtergrond een (kerk-) torenspits. Dit werk kan in een meer waterrijk gebied, bijvoorbeeld Achtienhoven, Westbroek of Tienhoven zijn gemaakt.
Herkent u de huisjes? Laat het ons weten

Zie artikel 0595
 

136. Fotonummer: 3110   (cwc/0047.jpg)
Gezicht op de kerk van Blauwkapel
Blauwkapel           (1940-1941)
het schip en de toren gezien uit het noordoosten.

Gedrukte reproductie van een anonieme tekening. Illustratie bij een artikel in het Jaarboekje van Oud-Utrecht, 1941, pag. 42-54
 

137. Fotonummer: 3111   (cwc/0048.jpg)
Een console met een schilddragende engel
Blauwkapel           (1940-1941)
die het wapenschild van de familie Drakenborch vasthoudt. In een inzet links- en rechtsonder twee familiewapens. Linksonder: Jan van Renesse van Zuylen en rechtsonder: Drakenborch.
De ribben in de koorsluiting rusten op consoles, versierd met de wapens van het echtpaar Van Wijck-Drakenborch, waarschijnlijk de opdrachtgevers voor de bouw van de kerk.

Illustratie bij een artikel in het Jaarboekje van Oud-Utrecht, 1941, pag. 42-54.
 

138.    5 afbeeldingen
Fotonummer: 3114   (cwc/0051.jpg)
Het bord einde snelheidsbeperking
Blauwkapel           (1940-1944)
maximum snelheid 125 km./u. van de N.S. bij het spoorknooppunt Blauwkapel bij Utrecht, met rechts op de achtergrond Blokpost Blo (Blauwkapel Oost) en de spoorwegovergang in de Voordorpsedijk

Foto 2: Een bovenleidingsmast met afspaninrichting
Foto 3: De kastjes voor de schakelaars van de bovenleiding
Foto 4: De haakse en gelijkvloerse kruising van spoorlijnen op het knooppunt Blauwkapel in 1935
Foto 5: wegwerker bezig met bekabeling langs het spoor tussen Utrecht C.S. en Blauwkapel in 1982
 

139.    3 afbeeldingen
Fotonummer: 3126   (cwc/0063.jpg)
Het plaatsen van een betonnen bovenleidingsportaal
Groenekan           (27 augustus 1941)
tijdens de werkzaamheden ten behoeve van de electrificatie van de spoorlijn tussen Utrecht en Hilversum te Groenekan (gemeente Maartensdijk).

Foto 2: Het plaatsen van een betonnen bovenleidingsportaal
Foto 3: Het stellen van een betonnen bovenleidingsportaal
 

140.    4 afbeeldingen
Fotonummer: 3131   (cwc/0068.jpg)
Gezicht op de spoorlijn bij Hollandsche Rading
Hollandsche Rading           (1942)
met halfronde betonnen bovenleidingsportalen ("driescharnierenboog-constructie"), kort na de electrificatie van de lijn

Foto 1-3: ter hoogte van Maartensdijk in 1942
Foto 4: ter hoogte van Groenekan in 1946
 

141. Fotonummer: 3142   (cwc/0079.jpg)
Een spoormotorfiets ookwel draisine
Blauwkapel           (1935-1940)
van het wegonderhoud van de N.S. voor inspectieritten op het spoor te Bilthoven.
 

142.    7 afbeeldingen
Fotonummer: 3184   (cwc/0121.jpg)
Luchtfoto van Fort Blauwkapel
Blauwkapel           (1920-1940)
Foto 2: kwart slag gedraaid
Foto 3: iets verder uitgezoomd
Foto 4: iets lichter
Foto 5: gezicht schuin van boven
Foto 6: met de landerijen ten noord-oosten
Foto 7: met de landerijen ten zuid-oosten
 

143.    3 afbeeldingen
Fotonummer: 3215   (cwc/0152.jpg)
Han van Meegeren, meestervervalser
Blauwkapel           (1945)
In mei 1945 ondervroegen de geallieerden bankier en kunsthandelaar Alois Miedl over de pas ontdekte Vermeer. Op basis van Miedls bekentenis werd het schilderij herleid tot van Meegeren. Op 29 mei 1945 werd hij gearresteerd en beschuldigd van fraude en medeplichtigheid aan de vijand. Hij werd in hechtenis genomen in de gevangenis van Weteringschans. Als vermeende nazi-collaborateur en plunderaar van Nederlands cultureel bezit, dreigde Van Meegeren door de autoriteiten met een lange gevangenisstraf. Geconfronteerd met deze sombere keuzes en na drie dagen in de gevangenis te hebben doorgebracht, bekende hij schilderijen te hebben vervalst die aan Vermeer en Pieter de Hooch werden toegeschreven. Hij riep uit: "Het schilderij in de handen van Goering is niet, zoals u veronderstelt, een Vermeer uit Delft, maar een Van Meegeren! Ik heb het geschilderd!" Het duurde enige tijd om dit te verifieren en enkele maanden werd hij vastgehouden in het Hoofdkwartier van het Militaire Commando aan de Herengracht 468 in Amsterdam. Tussen juli en ongeveer november/december 1945, en in het bijzijn van verslaggevers en door de rechtbank aangewezen getuigen, schilderde hij zijn laatste vervalsing, van Jezus tussen de doktoren, ook wel Jonge Christus in de Tempel genoemd in de stijl van Vermeer. Nadat het proefschilderij klaar was, werd hij overgebracht naar de vestinggevangenis Blauwkapel. Van Meegeren werd in januari of februari 1946 vrijgelaten. In november 1947 werd hij tot een jaar gevangenisstraf veroordeeld, voordat zijn straf inging, overleed Van Meegeren op 58-jarige leeftijd.

Foto 2: Close up van Van Meegeren
Foto 3: Schilderij Jezus tussen de doktoren, ook wel Jonge Christus in de Tempel in de stijl van Vermeer
 

144. Fotonummer: 3231   (kk-1645.jpg)
ds. M. van der Linden en zijn vrouw
Maartensdijk           (circa 1998)
gepensioneerd predikant van Lage Vuursche waar hij tot 1998 werkzaam was.

Zie artikel 0634
 

145. Fotonummer: 3291   (kk-1731.jpg)
Vrijwillige Brandweer Westbroek Achttienhoven
Achttienhoven           (1941)
De brandweerspuiten worden getest. Links op de foto staat nog de Opel Blitz brandweerwagen, die later in de oorlog geconfisqueerd zou worden. Na de oorlog werd de wagen met veel moeite teruggehaald uit Duitsland en hij heeft nog jaren dienst gedaan. Vermoedelijk op dezelfde dag als foto 3294

Zie artikel 0679
Zie Van Winssen 5 pagina 49
 

146. Fotonummer: 3294   (kk-1708.jpg)
Vrijwillige Brandweer Westbroek Achttienhoven
Achttienhoven           (1941)
In de auto: 1 Henk Smits, 2 Gert v Lunteren, 3 Cor Herrewijn, 4 Cor van Barneveld, 5 Thijs Manten, 6 Henk de Rooij
1 Klaas Wijnen, 2 Gert Winkelman, 3 Aart Otten, 4 Cees Wijnen
Achter de auto: 1 HJ v de Meijden rijkspolitie, 2 Jan Bunt Witteveen, 3 Bg Huidencoper Mobach
1 Wout v Winssen, 2 Cees Geurtsen, 3 Kos v Vliet, 4 Evert Schuurman, 5 xx de Heer,
1 Hen de Rooij, 2 Cor v de Berg, 3 Cees de Rooij
Vermoedelijk op dezelfde dag als foto 3291
 

147.    3 afbeeldingen
Fotonummer: 3338   (cwc/0180.jpg)
Luchtfoto Fort De Gagel
De Gagel           (1920-1940)
Foto 2: andere hoek
Foto 3: close up
 

148.    3 afbeeldingen
Fotonummer: 3426   (cwc/0268.jpg)
Aanleg spoorbogen
Groenekan           (27 augustus 1941)
Afbeelding van het stellen van een betonnen bovenleidingsportaal tijdens de werkzaamheden ten behoeve van de electrificatie van de spoorlijn tussen Utrecht en Hilversum te Groenekan.

Foto 2: Ophijsen boogdeel
Foto 3: Recht hijsen boogdeel
 

149.    2 afbeeldingen
Fotonummer: 3428   (cwc/0270.jpg)
Spoorlijn na electrificatie
Groenekan           (1942)
Gezicht op de spoorlijn bij Groenekan, kort na de electrificatie, met op de voorgrond een bovenleidingsportaal van Differdinger profielen en daarachter de kenmerkende halfronde betonnen bovenleidingsportalen ("driescharnierenboog-constructie").

Foto 2: Gezicht op de noordzijde van het spoorknooppunt Blauwkapel
 

150.    3 afbeeldingen
Fotonummer: 3506   (cwc/0348.jpg)
Spoorlijn
Hollandsche Rading           (1942)
Gezicht op de spoorlijn bij Hollandsche Rading, met halfronde betonnen bovenleidingsportalen ("driescharnierenboog-constructie"), kort na de electrificatie van de lijn.

Foto 2 en 3: Gezicht op de spoorlijn tussen Hilversum en Hollandsche Rading, 29 juni 1959
 

 

Uitgebreid zoeken

Zoekresultaat verdeeld over 6 pagina's, met elk (max.) 30 foto's:

Begin        Vorige      1   2   3   4   5   6       Volgende       Eind

Laatste wijziging binnen getoonde foto's: 16 februari 2025