![]() |
|||
|
Aantal gevonden foto's : 160 (uit: 3245)
Getoond wordt foto : 121 t/m 150 |
||
|
Klik op foto voor vergroting en meer informatie
121. |
![]() |
Fotonummer: 0097 (overig/0022.jpg)
Mr. Havelaar, president Rechtbank Utrecht Groenekan (1940) Op 26 oktober 1940, is in den ouderdom van 66 jaar is te Groenekan overleden Mr. M. E. Havelaar, president van de Utrechtsche Rechtbank, een zeer bekende figuur in de wereld van de magistratuur. De ter aarde bestelling vond plaats de vorige week Donderdag, op het kerkhof te Warmond. Foto uit Utrecht in Woord en Beeld, 8 november 1940 |
122. |
2 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 0846 (pcd3920-0019.jpg)
Bommenrek van een vliegend fort (1944) Een bommenrek Vande B-17G 42-102485. Kees van Hoffen nam het rek onder zijn jas mee, nadat hij als brandweerman op 28 mei 1944 bij het brandend toestel aanwezig was geweest. Dit vliegend fort kreeg een motorstoring op weg naar Magdeburg en moest op de terugweg een noodlanding maken in Groenekan. Drie van de tien bemanningsleden kwamen hierbij om. Hij landde op het weiland van Westeneng aan de Veldweg Zie artikel St Maerten pagina 23 |
123. |
![]() |
Fotonummer: 0931 (pcd3921-0004.jpg)
Ritje met de auto Groenekan (jaren 1920) Chauffeur Steven Evertsen in de auto van mw. v.d. Steur. Mw. Van der Steur woonde aan de Groenekanseweg op nr. 74. De foto is vermoedelijk uit de 20-er jaren. |
124. |
![]() |
Fotonummer: 1444 (kk-0103.jpg)
Christelijke Zangvereniging De Lofstem Woerden (1930-1940) Het koor tijdens een concours in Woerden in de jaren 1930. De dirigent was huisschilder Johan van Rossum en vader Gijsbertus van Rossum begeleidde het koor vaak op het orgel. Het koor bestond uit ambachtslieden en personen werkzaam bij een boer. Het koor heeft bestaan tot het begin van de Tweede Wereldoorlog. Onder voorbehoud: Eerste rij, v.l.n.r.: Marie Westbroek, Klazien van Ginkel, Mien de Kruif, Ger Kuus, Jaan Versteeg, Jaan van Ginkel, Jans Mulder en Gijsje Koops. Tweede rij:?, Mien Barneveld, ?, ?, Arie van Reenen, Johan van Rossum, Wessel van Vliet, Geertje van Brummelen, ?, Jan de Rooij. Achterste rij:?, Ton Kooij, Gart Gazenbeek, ?, ?, Henk Kruiswijk, Gerrit de Wit, Henk Wouters, Jan Bitter, ?, ?. Zie artikel 0099 |
125. |
![]() |
Fotonummer: 1523 (kk-0174.jpg)
Leden van de Maartensdijkse Knokploeg (1945) De leden van de Maartensdijkse Knokploeg kort na de bevrijding aan de Tolakkerweg, staande v.l.n.r.: Sjouk Scheepvaart, Jan Klein, Jan Blankenstein, de Commandant Holwerda, Boetje Hommes, Mw. Holwerda -de Bak, Henk Veenstra, Jan de Bok, Henk Vlijm, Jan Vlijm en Geert de Bruin. Zittend: Henk Gras en Rijk de Nooij Zie artikel 0698 |
126. |
![]() |
Fotonummer: 1538 (kk-0189.jpg)
Groenkanskoor Excelsior =Steeds Beter Groenekan (1945) Het Groenekanse koor o.l.v. dirigent Arie Oudhof v.l.n.r.: voorste rij: Janna Kramer, Nel Kramer, Doortje Verschuur, Willy de Bruin en Annie van Dijk. Tweede rij: Ko Kramer, Ger Kramer, Joop Stuivenberg, Ella van Ree, de dirigent Arie Oudhof, Corrie Kramer, Willem Hoenderdaal en Lenie de vrouw van Joop Stuivenberg. Derde rij: Henk Hoenderdaal, Ko Kaal, Mien van Kouterik, Jo Nobel, Rijkje Klomp, Jannie van Kouterik, Teus Hoenderdaal, Jos Kramer. Vierde rij: Otto Ponse, Gijs Barneveld, Evert Kramer, Kees Barneveld, Rein Nokkert en Jaapie Plooij Zie artikel 0148, 0548, 0551 |
127. |
![]() |
Fotonummer: 1576 (kk-0227.jpg)
Elektricien Ab Koridon net na de oorlog Westbroek (1945) Een bekend beeld voor de oudere Westbroekers is Ab op de fiets met rollen elektriciteitsdraad aan zijn stuur op weg naar een karwei. Ab Koridon werkte 25 jaar bij De Rooy als electricien. In 1992 is Ab overleden. Een bekende uitspraak van hem was, wanneer hij bij iemand kwam om een storing te verhelpen: ik zie het al, het mankement zit in die dozen. Zie artikel 0161 |
128. |
![]() |
Fotonummer: 1968 (kk-0617.jpg)
Paspoort van Teus van Barneveld Westbroek (23 november 1944) hij is in november 1944 omgekomen. Onlangs is een dagboek van een Joodse familie uit Den Haag tevoorschijn gekomen. Deze mensen vluchtten in 1943 naar Westbroek. Ze vonden daar onderdak bij verschillende gezinnen. De vader heeft een dagboek over de onderduikperiode bijgehouden. Hij beschrijft, om veiligheidsredenen met gefingeerde namen, in het dagboek de periode in Westbroek. Verschillende Westbroekers komen in het dagboek voor. De Joodse familie overleeft de bezetting. Een van hun helpers, Teus van Barneveld, voor de oudere Westbroekers beter bekend als 'Lange Teus' of het 'Jochie', komt in de dagboek aantekeningen voor. Teus is op 23 november 1944 te Husum omgekomen en na de bevrijding op de ere-begraafplaats in Loenen herbegraven. Zie artikel 0311 |
129. |
6 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 2103 (fm-0048.jpg)
Betonnen draagconstructie Hollandsche Rading (1942) voor de bovenleiding van de spoorlijn Utrecht Hilversum Zie ook het artikel 0018 over dit onderwerp Draagconstructies. Foto's van de oprichting van de portalen en bouwtekeningen. Alles afkomstig uit bovengenoemd artikel door 'ir. J.L.A. Cuperus, afdeelingschef 1e kl. der N.S'. Bouwtekeningen: Foto 2: bij ongelijke zettingen geen secundaire spanningen Foto 3: Aesthetisch uiterlijk Foto 4: Draagkabels Foto 5: Bogen Foto 6: Bovenaanzicht Voor de portalen zie 2107 |
130. |
6 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 2107 (fm-0052.jpg)
Betonnen draagconstructie Hollandsche Rading (1942) voor de bovenleiding van de spoorlijn Utrecht Hilversum Zie ook het artikel over dit onderwerp Draagconstructies 0018. Foto's van de oprichting van de portalen en bouwtekeningen. Alles afkomstig uit bovengenoemd artikel door 'ir. J.L.A. CUPERUS, afdeelingschef 1e kl. der N.S'. Oprichting van de portalen: Foto 2: Boogdelen aangeleverd Foto 3: Ophijsen van een deel Foto 4: Ophijsen van een deel Foto 5: Boogdelen verbinden Foto 6: Eind resultaat Voor de bouwtekeningen zie 2103 |
131. |
![]() |
Fotonummer: 2243 (kk-0818.jpg)
Zicht op Hollandsche Rading door Van Schoonhoven van Beurden Hollandsche Rading (1941) Zicht op Hollandsche Rading. Het is in 1941 gemaakt, door A.F.W.E van Schoonhoven van Beurden, roepnaam Willy (1883-1963). Willy heeft het geschilderd vanaf het bospad op de Bosberg, met zicht op de huisjes die aan de Vuursche Dreef staan tussen de Spoorlaan-Oosterspoorlaan en de huidige Dennenlaan. Zie artikel 0408 |
132. |
![]() |
Fotonummer: 2305 (kk-0880.jpg)
De maaltijd bereiden in de gaarkeuken Groenekan (1940-1945) Jo van Doorn bereidt in de gaarkeuken met Stolp de maaltijd voor de Groenekanners. Zie artikel 0426 |
133. |
![]() |
Fotonummer: 2380 (kk-0955.jpg)
Herman zoekt deze 3 jongemannen Groenekan (25 juli 1943) die met hem op de foto staan. Herman is het jongetje op de foto. Hij was toen ongeveer 2,5 jaar oud. Als joods onderduikertje heeft hij in Groenekan of directe omgeving de oorlog overleefd. Zie artikel 0452 |
134. |
![]() |
Fotonummer: 2468 (kk-1043.jpg)
Peugeot, de deelauto met Wim de Rooij Westbroek (1945) de deelauto van de familie De Rooij en aannemer Van der Bunt Zie artikel 0476 Zie Van Winssen 5 pagina 84 |
135. |
![]() |
Fotonummer: 2988 (kk-1561.jpg)
Huisjes aan het water door J.G. Hunnik Maartensdijk (1941) Jan Gerard Hunnik ('Jangerard') geb. Maartensdijk (Utr.) 12 december 1917. Woont en werkt in Hooghalen (gem. Beilen). Zoon van de kunstschilder Teunis Hunnik. Dit schilderij stelt twee huisjes aan een vaart voor met op de achtergrond een (kerk-) torenspits. Dit werk kan in een meer waterrijk gebied, bijvoorbeeld Achtienhoven, Westbroek of Tienhoven zijn gemaakt. Herkent u de huisjes? Laat het ons weten Zie artikel 0595 |
136. |
![]() |
Fotonummer: 3110 (cwc/0047.jpg)
Gezicht op de kerk van Blauwkapel Blauwkapel (1940-1941) het schip en de toren gezien uit het noordoosten. Gedrukte reproductie van een anonieme tekening. Illustratie bij een artikel in het Jaarboekje van Oud-Utrecht, 1941, pag. 42-54 |
137. |
![]() |
Fotonummer: 3111 (cwc/0048.jpg)
Een console met een schilddragende engel Blauwkapel (1940-1941) die het wapenschild van de familie Drakenborch vasthoudt. In een inzet links- en rechtsonder twee familiewapens. Linksonder: Jan van Renesse van Zuylen en rechtsonder: Drakenborch. De ribben in de koorsluiting rusten op consoles, versierd met de wapens van het echtpaar Van Wijck-Drakenborch, waarschijnlijk de opdrachtgevers voor de bouw van de kerk. Illustratie bij een artikel in het Jaarboekje van Oud-Utrecht, 1941, pag. 42-54. |
138. |
5 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 3114 (cwc/0051.jpg)
Het bord einde snelheidsbeperking Blauwkapel (1940-1944) maximum snelheid 125 km./u. van de N.S. bij het spoorknooppunt Blauwkapel bij Utrecht, met rechts op de achtergrond Blokpost Blo (Blauwkapel Oost) en de spoorwegovergang in de Voordorpsedijk Foto 2: Een bovenleidingsmast met afspaninrichting Foto 3: De kastjes voor de schakelaars van de bovenleiding Foto 4: De haakse en gelijkvloerse kruising van spoorlijnen op het knooppunt Blauwkapel in 1935 Foto 5: wegwerker bezig met bekabeling langs het spoor tussen Utrecht C.S. en Blauwkapel in 1982 |
139. |
3 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 3126 (cwc/0063.jpg)
Het plaatsen van een betonnen bovenleidingsportaal Groenekan (27 augustus 1941) tijdens de werkzaamheden ten behoeve van de electrificatie van de spoorlijn tussen Utrecht en Hilversum te Groenekan (gemeente Maartensdijk). Foto 2: Het plaatsen van een betonnen bovenleidingsportaal Foto 3: Het stellen van een betonnen bovenleidingsportaal |
140. |
4 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 3131 (cwc/0068.jpg)
Gezicht op de spoorlijn bij Hollandsche Rading Hollandsche Rading (1942) met halfronde betonnen bovenleidingsportalen ("driescharnierenboog-constructie"), kort na de electrificatie van de lijn Foto 1-3: ter hoogte van Maartensdijk in 1942 Foto 4: ter hoogte van Groenekan in 1946 |
141. |
![]() |
Fotonummer: 3142 (cwc/0079.jpg)
Een spoormotorfiets ookwel draisine Blauwkapel (1935-1940) van het wegonderhoud van de N.S. voor inspectieritten op het spoor te Bilthoven. |
142. |
7 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 3184 (cwc/0121.jpg)
Luchtfoto van Fort Blauwkapel Blauwkapel (1920-1940) Foto 2: kwart slag gedraaid Foto 3: iets verder uitgezoomd Foto 4: iets lichter Foto 5: gezicht schuin van boven Foto 6: met de landerijen ten noord-oosten Foto 7: met de landerijen ten zuid-oosten |
143. |
3 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 3215 (cwc/0152.jpg)
Han van Meegeren, meestervervalser Blauwkapel (1945) In mei 1945 ondervroegen de geallieerden bankier en kunsthandelaar Alois Miedl over de pas ontdekte Vermeer. Op basis van Miedls bekentenis werd het schilderij herleid tot van Meegeren. Op 29 mei 1945 werd hij gearresteerd en beschuldigd van fraude en medeplichtigheid aan de vijand. Hij werd in hechtenis genomen in de gevangenis van Weteringschans. Als vermeende nazi-collaborateur en plunderaar van Nederlands cultureel bezit, dreigde Van Meegeren door de autoriteiten met een lange gevangenisstraf. Geconfronteerd met deze sombere keuzes en na drie dagen in de gevangenis te hebben doorgebracht, bekende hij schilderijen te hebben vervalst die aan Vermeer en Pieter de Hooch werden toegeschreven. Hij riep uit: "Het schilderij in de handen van Goering is niet, zoals u veronderstelt, een Vermeer uit Delft, maar een Van Meegeren! Ik heb het geschilderd!" Het duurde enige tijd om dit te verifieren en enkele maanden werd hij vastgehouden in het Hoofdkwartier van het Militaire Commando aan de Herengracht 468 in Amsterdam. Tussen juli en ongeveer november/december 1945, en in het bijzijn van verslaggevers en door de rechtbank aangewezen getuigen, schilderde hij zijn laatste vervalsing, van Jezus tussen de doktoren, ook wel Jonge Christus in de Tempel genoemd in de stijl van Vermeer. Nadat het proefschilderij klaar was, werd hij overgebracht naar de vestinggevangenis Blauwkapel. Van Meegeren werd in januari of februari 1946 vrijgelaten. In november 1947 werd hij tot een jaar gevangenisstraf veroordeeld, voordat zijn straf inging, overleed Van Meegeren op 58-jarige leeftijd. Foto 2: Close up van Van Meegeren Foto 3: Schilderij Jezus tussen de doktoren, ook wel Jonge Christus in de Tempel in de stijl van Vermeer |
144. |
![]() |
Fotonummer: 3231 (kk-1645.jpg)
ds. M. van der Linden en zijn vrouw Maartensdijk (circa 1998) gepensioneerd predikant van Lage Vuursche waar hij tot 1998 werkzaam was. Zie artikel 0634 |
145. |
![]() |
Fotonummer: 3291 (kk-1731.jpg)
Vrijwillige Brandweer Westbroek Achttienhoven Achttienhoven (1941) De brandweerspuiten worden getest. Links op de foto staat nog de Opel Blitz brandweerwagen, die later in de oorlog geconfisqueerd zou worden. Na de oorlog werd de wagen met veel moeite teruggehaald uit Duitsland en hij heeft nog jaren dienst gedaan. Vermoedelijk op dezelfde dag als foto 3294 Zie artikel 0679 Zie Van Winssen 5 pagina 49 |
146. |
![]() |
Fotonummer: 3294 (kk-1708.jpg)
Vrijwillige Brandweer Westbroek Achttienhoven Achttienhoven (1941) In de auto: 1 Henk Smits, 2 Gert v Lunteren, 3 Cor Herrewijn, 4 Cor van Barneveld, 5 Thijs Manten, 6 Henk de Rooij 1 Klaas Wijnen, 2 Gert Winkelman, 3 Aart Otten, 4 Cees Wijnen Achter de auto: 1 HJ v de Meijden rijkspolitie, 2 Jan Bunt Witteveen, 3 Bg Huidencoper Mobach 1 Wout v Winssen, 2 Cees Geurtsen, 3 Kos v Vliet, 4 Evert Schuurman, 5 xx de Heer, 1 Hen de Rooij, 2 Cor v de Berg, 3 Cees de Rooij Vermoedelijk op dezelfde dag als foto 3291 |
147. |
3 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 3338 (cwc/0180.jpg)
Luchtfoto Fort De Gagel De Gagel (1920-1940) Foto 2: andere hoek Foto 3: close up |
148. |
3 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 3426 (cwc/0268.jpg)
Aanleg spoorbogen Groenekan (27 augustus 1941) Afbeelding van het stellen van een betonnen bovenleidingsportaal tijdens de werkzaamheden ten behoeve van de electrificatie van de spoorlijn tussen Utrecht en Hilversum te Groenekan. Foto 2: Ophijsen boogdeel Foto 3: Recht hijsen boogdeel |
149. |
2 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 3428 (cwc/0270.jpg)
Spoorlijn na electrificatie Groenekan (1942) Gezicht op de spoorlijn bij Groenekan, kort na de electrificatie, met op de voorgrond een bovenleidingsportaal van Differdinger profielen en daarachter de kenmerkende halfronde betonnen bovenleidingsportalen ("driescharnierenboog-constructie"). Foto 2: Gezicht op de noordzijde van het spoorknooppunt Blauwkapel |
150. |
3 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 3506 (cwc/0348.jpg)
Spoorlijn Hollandsche Rading (1942) Gezicht op de spoorlijn bij Hollandsche Rading, met halfronde betonnen bovenleidingsportalen ("driescharnierenboog-constructie"), kort na de electrificatie van de lijn. Foto 2 en 3: Gezicht op de spoorlijn tussen Hilversum en Hollandsche Rading, 29 juni 1959 |
Laatste wijziging binnen getoonde foto's: 16 februari 2025