Homepage HVMD Collectie Foto's HVMD Zoekresultaat

Zoekresultaat:    Blauwkapel   (in veld: Plaats/dorp)     

Aantal gevonden foto's : 137   (uit: 2904)

Getoond wordt foto : 61 t/m 90


Uitgebreid zoeken
Gesorteerd op:  Fotonummer

Zoekresultaat verdeeld over 5 pagina's, met elk (max.) 30 foto's:

Begin        Vorige      1   2   3   4   5       Volgende       Eind

Klik op foto voor vergroting en meer informatie

61. Fotonummer: 3105   (cwc/0042.jpg)
Schottenbalkloods A3
Blauwkapel          
Het groene gebouw achter de fortwachterswoning is de voormalige schottenbalkloods. Het betreft hier een houten berging uit 1885-86. Schotbalken/dambalken zijn eenvoudige balken die in geleidingsprofielen (frame) boven op elkaar worden geplaatst. De geleidingsprofielen kunnen eenvoudig worden gemonteerd tegen een betonnen wand of in een sponning. De schotbalken worden vanaf de bovenkant in de geleidingsprofielen gezakt. Dit systeem wordt voornamelijk toegepast als noodafsluiting en dient als tijdelijke afsluiting van een open kanaal.
Rijksmonument 532340

Zie foto 3068
 

62. Fotonummer: 3106   (cwc/0043.jpg)
Magazijn Gebouw M
Blauwkapel           (9 mei 2013)
Bomvrij Gebouw M / Verbruiksmagazijn, als zuidelijkste van twee in de oostelijke courtinewal gelegen, aardgedekte bouwwerken. Een verbruiksmagazijn is een opslag voor munitie. Het in baksteen opgetrokken verbruiksmagazijn, daterend van de periode 1873-1875; is grotendeels in de wal opgenomen en hierdoor aan drie zijden en bovenop met aarde gedekt. Alleen een gevel aan de westzijde en vrijwel haaks naar voren dalende vleugelmuren.
Rijksmonument 532337
 

63.    2 afbeeldingen
Fotonummer: 3107   (cwc/0044.jpg)
Bomvrij wachthuis op het Reduit
Bastionweg 2 -- Blauwkapel           (9 mei 2013)
Een reduit is een zelfstandig verdedigbaar werk binnen een fort, en dient om de verdediging na de val van de hoofdwal te kunnen voortzetten. Een reduit was vaak een versterkt gebouw, waar langdurige aanvallen konden worden uitgezeten of beantwoord. Een citadel is een voorbeeld van een reduit.
Reduit betekent gereduceerd, dat wat overgebleven is. Het is dus eigenlijk de laatste verdedigingslinie waar de soldaten zich nog konden verschansen, als alle andere verdedigingswerken al ingenomen waren.
Rijksmonument 532330

Foto 2: Brug naar het reduit, als toegang tot het van omstreeks 1850 daterende Bomvrij wachthuis A. De brug dateert in oorsprong vermoedelijk van rond 1850, maar zal een voorganger hebben gehad.
Rijksmonument 532345
 

64. Fotonummer: 3108   (cwc/0045.jpg)
Fundament bomvrij (wacht)gebouw D
Blauwkapel           (9 mei 2013)
Het bomvrije wachtgebouw D van het Fort Blauwkapel lag zuidwestelijk van de brug, frontaal tegenover het acces vanuit Maartendijk en Hilversum op het ravelijn dat de noordelijke toegang tot het fort verdedigde. Het is bij de modernisering van het fort in de jaren 1870 aan het werk toegevoegd. Het gebouw is omstreeks 1965 gesloopt in verband met de voorgenomen, maar niet gerealiseerde aanleg van een zendstation op het westelijk gedeelte van het fort. Daterend van 1873-1875, en bestaande uit zwaar (1,50 - 2,00 cm dik) rechthoekig metselwerk (ca. 10 x 8 m en een uitloper aan de zuidoostzijde) tot ongeveer een meter boven maaiveldniveau. Het fundament laat de sporen zien van twee even grote, naast elkaar gelegen ruimten. De herinnering aan de bijzondere situering van het bouwwerk, op een ravelijn met toegang aan de frontzijde van het fort, draagt sterk bij aan de betekenis van dit deels ondergronds gelegen en in ruineuze staat verkerende element.
Rijksmonument 532332
 

65. Fotonummer: 3109   (cwc/0046.jpg)
Schut / sluisje ten oosten van Fort Blauwkapel
Blauwkapel           (11 juli 2017)
als civiel en militair waterbouwkundig onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Het verdedigingssysteem van de Nieuwe Hollandse Waterlinie was in de eerste plaats gebaseerd op het gecontroleerd onder water zetten van (grote) terreinoppervlakken. Bij het Fort Blauwkapel zijn verschillende waterwerken tot stand gebracht die dienden tot het nauwkeurig reguleren van de gewenste peilen van inundatievelden en fortgracht. Hiertoe behoorden onder meer een inundatiesluis een damsluis en een nog bestaand schut. Het schut bevindt zich ten oosten van het fort in de wetering langs de Voordorpsedijk, net buiten de (oorspronkelijke grens van de) fortgracht en het komt al voor op de kaart van 1874

Rijksmonument 532349
 

66. Fotonummer: 3110   (cwc/0047.jpg)
Gezicht op de kerk van Blauwkapel
Blauwkapel           (1940-1941)
het schip en de toren gezien uit het noordoosten.

Gedrukte reproductie van een anonieme tekening. Illustratie bij een artikel in het Jaarboekje van Oud-Utrecht, 1941, pag. 42-54
 

67. Fotonummer: 3111   (cwc/0048.jpg)
Een console met een schilddragende engel
Blauwkapel           (1940-1941)
die het wapenschild van de familie Drakenborch vasthoudt. In een inzet links- en rechtsonder twee familiewapens. Linksonder: Jan van Renesse van Zuylen en rechtsonder: Drakenborch.
De ribben in de koorsluiting rusten op consoles, versierd met de wapens van het echtpaar Van Wijck-Drakenborch, waarschijnlijk de opdrachtgevers voor de bouw van de kerk.

Illustratie bij een artikel in het Jaarboekje van Oud-Utrecht, 1941, pag. 42-54.
 

68.    5 afbeeldingen
Fotonummer: 3114   (cwc/0051.jpg)
het bord 'einde snelheidsbeperking, maximum snelheid 125 km./u.'
Blauwkapel           (1940-44)
van de N.S. bij het spoorknooppunt Blauwkapel bij Utrecht, met rechts op de achtergrond Blokpost Blo (Blauwkapel Oost) en de spoorwegovergang in de Voordorpsedijk

Foto 2: Een bovenleidingsmast met afspaninrichting
Foto 3: De kastjes voor de schakelaars van de bovenleiding
Foto 4: De haakse en gelijkvloerse kruising van spoorlijnen op het knooppunt Blauwkapel in 1935
Foto 5: wegwerker bezig met bekabeling langs het spoor tussen Utrecht C.S. en Blauwkapel in 1982
 

69.    2 afbeeldingen
Fotonummer: 3115   (cwc/0052.jpg)
De diesel-electrische locomotief nr. 2234
Blauwkapel           (12 juni 1982)
de diesel-electrische locomotief nr. 2234 (serie 2200/2300) van de N.S. met de stoomlocomotief nr. 3737 (serie 3700/3800) van het Nederlands Spoorwegmuseum bij Blauwkapel.
De foto is gepubliceerd in De Koppeling, nr. 819 (26 juni 1981), p. 4.

Foto 2: Een electrisch treinstel (plan T) van de N.S.bij het kruispunt Blauwkapel in 1970
 

70.    2 afbeeldingen
Fotonummer: 3116   (cwc/0053.jpg)
De treindienstleider achter het NX-bedieningstableau
Blauwkapel           (25 februari 1952)
in het seinhuis (post T) van de N.S. te Blauwkapel

Foto 2: De treindienstleider in 1960
 

71.    3 afbeeldingen
Fotonummer: 3121   (cwc/0058.jpg)
De treindienstleiders bij het CVL-bedieningstableau
Blauwkapel           (15 mei 1963)
Centrale Verkeersleiding) in het seinhuis van de N.S. te Blauwkapel

Foto 2: het CVL-bedieningstableau
Foto 3: close up van het CVL-bedieningstableau
 

72. Fotonummer: 3122   (cwc/0059.jpg)
Gezicht op het viaduct
Blauwkapel           (1930-1937)
over de spoorlijn bij Hollandsche Rading nabij de Zwaluwenberg.
 

73. Fotonummer: 3124   (cwc/0061.jpg)
Gezicht op het viaduct
Blauwkapel           (1914-1919)
over de spoorlijn bij de Zwaluwenberg nabij Hollandsche Rading

De afbeelding behoort tot de collectie De Pater. Brug bij de Zwaluwenberg. recto, r.b
 

74.    2 afbeeldingen
Fotonummer: 3133   (cwc/0070.jpg)
Gezicht op de spoorlijn tussen Utrecht en Blauwkapel
Blauwkapel           (25 april 1952)
vanuit het seinhuis bij de Prof. Jordanlaan (later Eykmanlaan), uit het oosten, met links op de achtergrond de spooraansluiting richting de gemeentelijke gasfabriek aan de Blauwkapelseweg.

Foto 2: De Oosterspoorweg tussen Blauwkapel en Lunetten te Utrecht, ter hoogte van km. 14.0, uit het zuiden, met links dwergsein nr. 746 en rechts het lichtsein nr. 748 met cijferbak, op 2 juni 1965
 

75. Fotonummer: 3137   (cwc/0074.jpg)
De electrische locomotief nr. 1117
Blauwkapel           (1953)
de electrische locomotief nr. 1117 (serie 1100) van de N.S. met een kolentrein bij (vermoedelijk) het spoorknooppunt Blauwkapel (Blauwkapel-Oost / Voordorpsedijk)
 

76.    2 afbeeldingen
Fotonummer: 3139   (cwc/0076.jpg)
Spoorwegovergang Voordorpsedijk
Voordorpsedijk -- Blauwkapel           (mei 1965)
in de spoorlijn Utrecht-Amersfoort

Foto 2: zelfde overgang nu vanaf de Bastionweg
 

77. Fotonummer: 3142   (cwc/0079.jpg)
Een spoormotorfiets ookwel draisine
Blauwkapel           (1935-1940)
van het wegonderhoud van de N.S. voor inspectieritten op het spoor te Bilthoven.
 

78.    2 afbeeldingen
Fotonummer: 3144   (cwc/0081.jpg)
Blaauw Kapel op Utrecht ziende
Kapelweg 11 -- Blauwkapel           (1745)
Profiel van de stad Utrecht gezien vanuit Blauwkapel met links de N.H. kerk. Prentje, midden 18de eeuw, door graficus/ tekenaar H. Spilman, naar een tekening van Jan de Beijer uit 1745, afkomstig uit Nederlandsche Tafereelen, deel 7, uitgegeven in 1792.

Deze ets komt ook voor in een artikel van Koos Kolenbrander 0619
Een gravure van de Herberg Het Zwarte Paard in 1745 door H. Spilman getekend. In de top van noordgevel zijn de twee 'stierenogen' zichtbaar. Onduidelijk is of het huidige pand dat op de rechterhoek van de Kapelweg met de Kapeldwarsweg staat de oorspronkelijke herberg was. Wel zitten er in de noordgevel van het huis dezelfde ramen, zgn 'l'oeil du boeuf' vensters (stierenogen), als op de gravure van H. Spilman uit 1745.

Foto 2: Fotoreproductie naar een tekening van Jan de Beijer uit 1745. Voortekening voor het prentje in Het Verheerlykt Nederland, deel VII. nr. 59. Opschriften verso: "J: de Beijer ad viv: delin: 1745" en "De Blauw Kappel op Utregt siende"
 

79.    5 afbeeldingen
Fotonummer: 3145   (cwc/0082.jpg)
Blaauw Kapel op Utrecht ziende
Kapelweg 11 -- Blauwkapel           (1745)
Profiel van de stad Utrecht gezien vanuit Blauwkapel met links de N.H. kerk. N.B. Het huis met de twee schoorstenen, Herberg Het Zwarte Paard, heeft thans het adres Kapelweg 11. Prent van de graficus W. Writs uit 1766 naar een tekening van Jan de Beijer uit 1745, uitgegeven door F.W. Greebe. De prent heeft aan de achterzijde een beschrijving van het dorp Blauwkapel (anoniem, 19de-eeuws handschrift).

Foto 2: Prent van W. Writs uit 1766 naar een tekening van Jan de Beijer uit ca.1745
Foto 3: Fotoreproductie naar een tekening van Jan de Beijer uit ca.1745. Voortekening voor de prent van Hendrik Spilman en van W. Writs.
Foto 4: Tekening van H. Meijer uit 1781 naar de prent van W. Writs uit 1766 naar een tekening van Jan de Beijer uit 1745. De tekening is opgeplakt op een oud opzetblad met een zwarte kaderlijn en verkleurd als gevolg van een vroegere inlijsting met verkeerd materiaal.
Foto 5: Fotoreproductie van een anonieme tekening naar de prent van W. Writs naar de tekening van Jan de Beijer uit ca.1745
 

80. Fotonummer: 3146   (cwc/0083.jpg)
Gezicht op de N.H. kerk
Kapeldwarsweg 21 -- Blauwkapel           (1730)
Gezicht in het dorp Blauwkapel op de N.H. kerk en rechts daarachter een woonhuis. 't Dorp Blaauw Capel 1730', Tekening van Louis Philip Serrurier uit ca.1730 naar een tekening van Cornelis Pronk uit 1730.

Zie artikel 0067
 

81. Fotonummer: 3147   (cwc/0084.jpg)
Gezicht op de N.H. kerk
Kapeldwarsweg 21 -- Blauwkapel           (1745)
uit het noordwesten.
Prentje, midden 18de eeuw, door tekenaar /graficus H. Spilman naar een tekening van Jan de Beijer uit 1745, afkomstig uit Nederlandsche Tafereelen, deel 7, uitgegeven in 1792. Oorspronkelijk samen op een blad met foto 3144
 

82. Fotonummer: 3148   (cwc/0085.jpg)
Blauwkapel uit het westen
Blauwkapel           (1775)
Gezicht in het dorp met op de achtergrond de N.H. kerk. N.B. Het huis met de twee schoorstenen rechts van de kerk heeft thans het adres Kapelweg 9-11.
 

83. Fotonummer: 3149   (cwc/0086.jpg)
Gezicht op enkele huizen en de N.H. kerk
Blauwkapel           (24 juni 1877)
vanuit het zuidoosten door tekenaar /graficus A.E. Grolman
 

84. Fotonummer: 3150   (cwc/0087.jpg)
Huis de Eykelkamp
Blauwkapel           (1732)
't huis Eykelkamp by Utrecht naar de / zyde van de blaauw Capel. Tekening van Louis Philip Serrurier uit ca.1730, mogelijk naar een onbekend, ouder voorbeeld. Gelegen tussen Blauwkapel en Maartensdijk
 

85. Fotonummer: 3151   (cwc/0088.jpg)
Huis Rustenburg
Voordorpsedijk -- Blauwkapel           (1810)
Gezicht op de zij- en de achtergevel van het huis Rustenburg bij Blauwkapel. Anonieme tekening.
Het pand was ooit gelegen aan de voormalige Blaauw Kapelschen Steeg, een onverharde, smalle weg in het verlengde van de huidige Blauwkapelseweg, op de locatie van het huidige viaduct van de A27. Het buiten bestond in ieder geval nog in 1840. Het was toen in bezit van van jonkheer mr. Jacob Constantijn Martens van Sevenhoven (1793-1861), lid van een aristocratische familie. Rustenburg is nog voor 1888 gesloopt, want in dat jaar werd op de plaats van het buiten een boerderij gebouwd.
Zie ook het artikel in onze St.Maerten nr 19 pagina 7
 

86. Fotonummer: 3152   (cwc/0089.jpg)
Huis Te Veen
Blauwkapel           (1726)
't Huis te Veen by Blaauw Capel 1726 door tekenaar L.P. Serrurier.
Fort Blauwkapel ontleent zijn naam aan de middeleeuwse huiskapel van de familie Van Veen. Dit kapelletje vormt de oorsprong van wat nu het kerkje is. Maar de familie van Veen had er vlakbij ook een groot huis. Het huis moet eruit gezien hebben zoals op deze gravure.
Zie het artikel in onze St.Maerten nr 23, pag 6
 

87. Fotonummer: 3153   (cwc/0090.jpg)
Huis Te Veen omgeven door een gracht
Blauwkapel           (1728-1732)
In 1076 werd het geslacht Veen genoemd als bezitter van een versterkt huis op de plaats van het huidige Blauwkapel. De familie Veen stierf in 1423 uit. Op basis van archeologisch en ander onderzoek kon worden vastgesteld dat het hier afgebeelde Huis te Veen, zij het in een wat andere vorm, al in de veertiende eeuw bestond. Het werd in de tweede helft van de zeventiende eeuw gesloopt.
Zie het artikel in onze St.Maerten nr 23, pag 6
 

88. Fotonummer: 3154   (cwc/0091.jpg)
De kerktoren van Blauwkapel op de achtergrond
Blauwkapel           (1790-1810)
van het landschap in de omgeving van Blauwkapel. Deze tekening behoort tot de Atlas Coenen van 's Gravesloot.
 

89. Fotonummer: 3155   (cwc/0092.jpg)
Landweggetje en twee bruggen
Blauwkapel           (april 1886)
Gezicht op een landweggetje en twee bruggen - een kruispunt van land- en waterwegen - in de omgeving van Blauwkapel met de stad Utrecht in de verte, uit het noorden.
Tekenaar, W. Roelofs
 

90. Fotonummer: 3156   (cwc/0093.jpg)
Verbetering Fort Blauwkapel
Blauwkapel           (dec 1959)
Plattegrond van de ontworpen verbetering van de inrichting van het terrein rond het kerkje in het Fort Blauwkapel
 

 

Uitgebreid zoeken

Zoekresultaat verdeeld over 5 pagina's, met elk (max.) 30 foto's:

Begin        Vorige      1   2   3   4   5       Volgende       Eind

Laatste wijziging binnen getoonde foto's: 21 december 2024