![]() |
|||
|
Aantal gevonden foto's : 161 (uit: 3645)
Getoond wordt foto : 61 t/m 90 |
||
|
Klik op foto voor vergroting en meer informatie
61. |
![]() |
Fotonummer: 3080 (cwc/0017.jpg)
Cantorij oefent Blauwkapel (1961) Cantorij Maranathakerk Amsterdam olv dirigent Frits Mehrtens oefent voor een IKOR-tv optreden |
62. |
![]() |
Fotonummer: 3082 (cwc/0019.jpg)
NH kerk Kapeldwarsweg 21 -- Blauwkapel N.H. Kerk. Slanke toren, eenbeukig schip met smalle dwarskapellen en koor, alles uit een periode, laatgotisch. Aan de noordzijde nis boven de ingang. |
63. |
5 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 3083 (cwc/0020.jpg)
Kerk Blauw Kapel Kapeldwarsweg 21 -- Blauwkapel (januari 1962) NH kerk, eenbeukig schip met smalle dwarskapellen en koor, alles uit een periode, laatgotisch. Rijksmonument 36182 Foto 2: het interieur naar het oosten Foto 3: februari 1960 nog zonder stoelen Foto 4: het interieur naar het westen. Zie ook artikel 0087 Foto 5: in februari 1960 nog zonder stoelen |
64. |
8 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 3085 (cwc/0022.jpg)
NH Kerk Kapeldwarsweg 21 -- Blauwkapel (oktober 1957) In 1944 leed het kerkje oorlogsschade, die bij een restauratie in 1958-'59 werd hersteld.De Stichting Blauwkapel is in 1957 opgericht door de christelijke aannemersbond (NCAB) en de christelijke bouwvakarbeidersbond (NCB). Deze stichting kocht de kerk voor 1 gulden en liet het gebouw restaureren met financiele hulp van deze bonden en monumentenzorg. Foto 1: exterieur naar het zuid-westen Foto 2: exterieur naar het westen Foto 3: detail noord-gevel van het schip Foto 4: interieur naar het westen. Zie ook artikel 0087 Foto 5: interieur naar het noorden Foto 6: interieur naar het oosten Foto 7: wandschildering tegen oost gevel, zuid transept Foto 8: wandschildering tegen oost gevel, noord transept |
65. |
2 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 3086 (cwc/0023.jpg)
NH Kerk Kapeldwarsweg 21 -- Blauwkapel (28 mei 1996) overzicht van de oostzijde Foto 2: overzicht van de westzijde |
66. |
3 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 3092 (cwc/0029.jpg)
Gracht om het fort Blauwkapel Foto 2: Gracht in de schemering Foto 3: Schapen op het fort |
67. |
![]() |
Fotonummer: 3095 (cwc/0032.jpg)
NH Kerk Kapeldwarsweg 21 -- Blauwkapel (22 november 2011) |
68. |
![]() |
Fotonummer: 3096 (cwc/0033.jpg)
Fort Blauwkapel Blauwkapel (9 mei 2013) het aardwerk, een beschermende grondlaag voor de gebouwen eronder |
69. |
3 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 3097 (cwc/0034.jpg)
Artillerieloods Kapelweg 7 -- Blauwkapel (9 mei 2013) De loods / barak staat haaks op de Kapelweg en ligt ten zuidwesten van de kerk. Het werd gebouwd in 1882-83. Het was een loods en later een niet bomvrij (en tijdelijk) onderkomen voor militairen, een logementslokaal of manschappenverblijf. De grote rechthoekige loods van 47 meter lang en 11 meter breed is uitgevoerd in een chaletachtige stijl met vakwerk, ingevuld met baksteen. In de voorgevel is het jaartal 1883 aangebracht. Foto 2: In de voorgevel is het jaartal 1883 zichtbaar, Foto 3: Het gehele pand is te zien Foto 2 en 3 van Zandcee Rijksmonument 532339 |
70. |
2 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 3098 (cwc/0035.jpg)
Aspergeversperring Blauwkapel (9 mei 2013) Toen de oorlogsdreiging vanuit Duitsland toenam, drong ook het besef door dat op de door de Waterlinie lopende wegen meer beveiliging tegen vechtwagens (tanks), pantserwagens en gemotoriseerde troepen nodig was dan een eenvoudige prikkeldraadversperring. Het Nederlandse leger ontwikkelde waarschijnlijk rond 1938 daarvoor een versperring die als hij eenmaal in de weg was aangelegd, binnen een kwartier gesteld kon worden. De versperring bestond uit een betonblok van ongeveer een meter dik waar stalen H-profielbalken in geplaatst konden worden.Vanwege het uiterlijk met de boven de grond stekende palen werd zo'n vechtwagenhindernis in de volksmond al snel als aspergeversperring aangeduid. Foto 2: Aspergeversperring aan de zuidkant Rijksmonument 532344 |
71. |
![]() |
Fotonummer: 3102 (cwc/0039.jpg)
Gebouw G / schuilplaats Blauwkapel (11 juli 2017) Bomvrij Gebouw G / Schuilplaats, als meest westelijke van enkele in de wal van het noordoostelijke bastion gelegen, aardgedekte bouwwerken. Een schuilplaats is een gedekt onderkomen voor militairen tijdens een beschieting. In baksteen opgetrokken, Bomvrij Gebouw G / Schuilplaats, daterend van de periode 1873-1875; grotendeels in de wal opgenomen en hierdoor aan drie zijden en bovenop met aarde gedekt. Alleen een gevel aan de keelzijde (zuid) en vrijwel haaks naar voren dalende vleugelmuren. Het relatief kleine bouwwerk is voorzien van een militaire aanduiding: letter G. Rijksmonument 532333 |
72. |
![]() |
Fotonummer: 3103 (cwc/0040.jpg)
Groeps schuilplaats P Blauwkapel (11 juli 2017) Op meerdere locaties op en rond Fort Blauwkapel bevinden zich groepsschuilplaatsen Type P. Type P (vanwege de markante vorm ook wel 'de piramide' genoemd) is vermoedelijk het meest bekende type betonnen verdedigingswerk in Nederland. Het zijn eenlaagse, gewoonlijk in gewapend, circa 100 tot 180 cm dik gietbeton uitgevoerde, granaatvrije, militaire onderkomens, die beschutting konden bieden aan 10-12 manschappen infanterie / artillerie. De van oudsher geheel gesloten voorzijde of frontzijde van de was in veel gevallen gedekt door aardwerken. Een kenmerkend onderdeel bovenop de schuilplaats type P is de conische, betonnen 'uitlaat', die bestemd was voor toepassing van een periscoop. Deze periscopen zijn in de praktijk echter nooit aangebracht. Rijksmonument 532342 |
73. |
![]() |
Fotonummer: 3104 (cwc/0041.jpg)
Bomvrije kazerne C Blauwkapel (9 mei 2013) Bomvrije kazerne gebouwd in 1874 - zie gevelsteen - aan de noordoostzijde van het fort opgetrokken in schoon metselwerk, afgedekt met aardlagen. In de gevel acht getoogde ingangen met aan weerszijden telkens een getoogd venster; alle gevelopeningen voorzien van luiken. De overigens vlakke, een bouwlaag tellende gevel eindigt met een schuin aflopende keermuur. Korte linker zijgevel voorzien van enkele openingen / schietgaten. In de hoofdgevel zitten 8 ingangen met aan weerszijden telkens twee vensters. Elke deur met de twee vensters is gevat in een gemetselde rondboog, die de daarachter gelegen ruimte aangeeft. Hardstenen sluit- en andere stenen vormen een decoratief element van deuren en raamopeningen. Rijksmonument 532331 |
74. |
![]() |
Fotonummer: 3105 (cwc/0042.jpg)
Schottenbalkloods A3 Blauwkapel Het groene gebouw achter de fortwachterswoning is de voormalige schottenbalkloods. Het betreft hier een houten berging uit 1885-86. Schotbalken/dambalken zijn eenvoudige balken die in geleidingsprofielen (frame) boven op elkaar worden geplaatst. De geleidingsprofielen kunnen eenvoudig worden gemonteerd tegen een betonnen wand of in een sponning. De schotbalken worden vanaf de bovenkant in de geleidingsprofielen gezakt. Dit systeem wordt voornamelijk toegepast als noodafsluiting en dient als tijdelijke afsluiting van een open kanaal. Rijksmonument 532340 Zie foto 3068 |
75. |
![]() |
Fotonummer: 3106 (cwc/0043.jpg)
Magazijn Gebouw M Blauwkapel (9 mei 2013) Bomvrij Gebouw M / Verbruiksmagazijn, als zuidelijkste van twee in de oostelijke courtinewal gelegen, aardgedekte bouwwerken. Een verbruiksmagazijn is een opslag voor munitie. Het in baksteen opgetrokken verbruiksmagazijn, daterend van de periode 1873-1875; is grotendeels in de wal opgenomen en hierdoor aan drie zijden en bovenop met aarde gedekt. Alleen een gevel aan de westzijde en vrijwel haaks naar voren dalende vleugelmuren. Rijksmonument 532337 |
76. |
2 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 3107 (cwc/0044.jpg)
Bomvrij wachthuis op het Reduit Bastionweg 2 -- Blauwkapel (9 mei 2013) Een reduit is een zelfstandig verdedigbaar werk binnen een fort, en dient om de verdediging na de val van de hoofdwal te kunnen voortzetten. Een reduit was vaak een versterkt gebouw, waar langdurige aanvallen konden worden uitgezeten of beantwoord. Een citadel is een voorbeeld van een reduit. Reduit betekent gereduceerd, dat wat overgebleven is. Het is dus eigenlijk de laatste verdedigingslinie waar de soldaten zich nog konden verschansen, als alle andere verdedigingswerken al ingenomen waren. Rijksmonument 532330 Foto 2: Brug naar het reduit, als toegang tot het van omstreeks 1850 daterende Bomvrij wachthuis A. De brug dateert in oorsprong vermoedelijk van rond 1850, maar zal een voorganger hebben gehad. Rijksmonument 532345 |
77. |
![]() |
Fotonummer: 3108 (cwc/0045.jpg)
Fundament bomvrij (wacht)gebouw D Blauwkapel (9 mei 2013) Het bomvrije wachtgebouw D van het Fort Blauwkapel lag zuidwestelijk van de brug, frontaal tegenover het acces vanuit Maartendijk en Hilversum op het ravelijn dat de noordelijke toegang tot het fort verdedigde. Het is bij de modernisering van het fort in de jaren 1870 aan het werk toegevoegd. Het gebouw is omstreeks 1965 gesloopt in verband met de voorgenomen, maar niet gerealiseerde aanleg van een zendstation op het westelijk gedeelte van het fort. Daterend van 1873-1875, en bestaande uit zwaar (1,50 - 2,00 cm dik) rechthoekig metselwerk (ca. 10 x 8 m en een uitloper aan de zuidoostzijde) tot ongeveer een meter boven maaiveldniveau. Het fundament laat de sporen zien van twee even grote, naast elkaar gelegen ruimten. De herinnering aan de bijzondere situering van het bouwwerk, op een ravelijn met toegang aan de frontzijde van het fort, draagt sterk bij aan de betekenis van dit deels ondergronds gelegen en in ruineuze staat verkerende element. Rijksmonument 532332 |
78. |
![]() |
Fotonummer: 3109 (cwc/0046.jpg)
Schut / sluisje ten oosten van Fort Blauwkapel Blauwkapel (11 juli 2017) als civiel en militair waterbouwkundig onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Het verdedigingssysteem van de Nieuwe Hollandse Waterlinie was in de eerste plaats gebaseerd op het gecontroleerd onder water zetten van (grote) terreinoppervlakken. Bij het Fort Blauwkapel zijn verschillende waterwerken tot stand gebracht die dienden tot het nauwkeurig reguleren van de gewenste peilen van inundatievelden en fortgracht. Hiertoe behoorden onder meer een inundatiesluis een damsluis en een nog bestaand schut. Het schut bevindt zich ten oosten van het fort in de wetering langs de Voordorpsedijk, net buiten de (oorspronkelijke grens van de) fortgracht en het komt al voor op de kaart van 1874 Rijksmonument 532349 |
79. |
![]() |
Fotonummer: 3110 (cwc/0047.jpg)
Gezicht op de kerk van Blauwkapel Blauwkapel (1940-1941) het schip en de toren gezien uit het noordoosten. Gedrukte reproductie van een anonieme tekening. Illustratie bij een artikel in het Jaarboekje van Oud-Utrecht, 1941, pag. 42-54 |
80. |
![]() |
Fotonummer: 3111 (cwc/0048.jpg)
Een console met een schilddragende engel Blauwkapel (1940-1941) die het wapenschild van de familie Drakenborch vasthoudt. In een inzet links- en rechtsonder twee familiewapens. Linksonder: Jan van Renesse van Zuylen en rechtsonder: Drakenborch. De ribben in de koorsluiting rusten op consoles, versierd met de wapens van het echtpaar Van Wijck-Drakenborch, waarschijnlijk de opdrachtgevers voor de bouw van de kerk. Illustratie bij een artikel in het Jaarboekje van Oud-Utrecht, 1941, pag. 42-54. |
81. |
5 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 3114 (cwc/0051.jpg)
Het bord einde snelheidsbeperking Blauwkapel (1940-1944) maximum snelheid 125 km./u. van de N.S. bij het spoorknooppunt Blauwkapel bij Utrecht, met rechts op de achtergrond Blokpost Blo (Blauwkapel Oost) en de spoorwegovergang in de Voordorpsedijk Foto 2: Een bovenleidingsmast met afspaninrichting Foto 3: De kastjes voor de schakelaars van de bovenleiding Foto 4: De haakse en gelijkvloerse kruising van spoorlijnen op het knooppunt Blauwkapel in 1935 Foto 5: wegwerker bezig met bekabeling langs het spoor tussen Utrecht C.S. en Blauwkapel in 1982 |
82. |
2 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 3115 (cwc/0052.jpg)
De diesel-electrische locomotief nr. 2234 Blauwkapel (12 juni 1982) de diesel-electrische locomotief nr. 2234 (serie 2200/2300) van de N.S. met de stoomlocomotief nr. 3737 (serie 3700/3800) van het Nederlands Spoorwegmuseum bij Blauwkapel. De foto is gepubliceerd in De Koppeling, nr. 819 (26 juni 1981), p. 4. Foto 2: Een electrisch treinstel (plan T) van de N.S.bij het kruispunt Blauwkapel in 1970 |
83. |
2 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 3116 (cwc/0053.jpg)
De treindienstleider achter het NX-bedieningstableau Blauwkapel (25 februari 1952) in het seinhuis (post T) van de N.S. te Blauwkapel Foto 2: De treindienstleider in 1960 |
84. |
3 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 3121 (cwc/0058.jpg)
De treindienstleiders bij het CVL-bedieningstableau Blauwkapel (15 mei 1963) Centrale Verkeersleiding) in het seinhuis van de N.S. te Blauwkapel Foto 2: het CVL-bedieningstableau Foto 3: close up van het CVL-bedieningstableau |
85. |
![]() |
Fotonummer: 3122 (cwc/0059.jpg)
Gezicht op het viaduct Blauwkapel (1930-1937) over de spoorlijn bij Hollandsche Rading nabij de Zwaluwenberg. |
86. |
![]() |
Fotonummer: 3124 (cwc/0061.jpg)
Gezicht op het viaduct Blauwkapel (1914-1919) over de spoorlijn bij de Zwaluwenberg nabij Hollandsche Rading De afbeelding behoort tot de collectie De Pater. Brug bij de Zwaluwenberg. recto, r.b |
87. |
2 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 3133 (cwc/0070.jpg)
Gezicht op de spoorlijn tussen Utrecht en Blauwkapel Blauwkapel (25 april 1952) vanuit het seinhuis bij de Prof. Jordanlaan (later Eykmanlaan), uit het oosten, met links op de achtergrond de spooraansluiting richting de gemeentelijke gasfabriek aan de Blauwkapelseweg. Foto 2: De Oosterspoorweg tussen Blauwkapel en Lunetten te Utrecht, ter hoogte van km. 14.0, uit het zuiden, met links dwergsein nr. 746 en rechts het lichtsein nr. 748 met cijferbak, op 2 juni 1965 |
88. |
![]() |
Fotonummer: 3137 (cwc/0074.jpg)
De electrische locomotief nr. 1117 Blauwkapel (1953) de electrische locomotief nr. 1117 (serie 1100) van de N.S. met een kolentrein bij (vermoedelijk) het spoorknooppunt Blauwkapel (Blauwkapel-Oost / Voordorpsedijk) |
89. |
2 afbeeldingen![]() |
Fotonummer: 3139 (cwc/0076.jpg)
Spoorwegovergang Voordorpsedijk Voordorpsedijk -- Blauwkapel (mei 1965) in de spoorlijn Utrecht-Amersfoort Foto 2: zelfde overgang nu vanaf de Bastionweg |
90. |
![]() |
Fotonummer: 3142 (cwc/0079.jpg)
Een spoormotorfiets ookwel draisine Blauwkapel (1935-1940) van het wegonderhoud van de N.S. voor inspectieritten op het spoor te Bilthoven. |
Laatste wijziging binnen getoonde foto's: 31 maart 2025